Enquêtecommissie Fyra presenteert dreigrapport

'Cultuuromslag of je kop eraf'

Voorzitter Arie Slob van de parlementaire enquêtecommissie die onderzoek deed naar de Fyra heeft vannacht het rapport ‘Cultuuromslag of je kop eraf’ gepresenteerd. In het rapport staan de nodige dreigementen en aanbevelingen voor zowel de NS als het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Volgens Slob bevat het rapport harde woorden, maar was dat gezien de ernst van de situatie onontkoombaar. “Het is cruciaal dat men inziet dat er iets moet veranderen in het beleid. Dat is ook in het belang van de veiligheid van staatssecretaris Mansveld en haar familie.”

De commissievoorzitter pleit voor enkele stevige maatregelen. “Dit vraagt om een meer zorgvuldige afweging van alle bestuurders in de besluitvorming bij grote infrastructurele projecten. We zouden het als commissie betreuren als beleidsmakers straks een pink moeten missen.”

De NS krijgt het advies voortaan onderling beter te communiceren en een cultuuromslag tot stand te brengen. Slob: “De commissie heeft er alle vertrouwen in dat de nieuwe topman Harald Kouwenaar deze veranderingen kan realiseren. Al is het maar omdat wij weten waar zijn kinderen naar school gaan en hij ze vast niet in een plas bloed terug wil vinden. Dit heeft hij ook tegenover de commissie bevestigd.”

De commissie-Slob is in totaal enkele dagen bezig geweest met het achterhalen van de woonadressen van de bestuurders die verantwoordelijk waren voor de Fyra. Slob: “Hierdoor konden we in onze conclusie zeer gerichte aanbevelingen doen aan de betrokkenen.”

CDA-fractievoorzitter Sybrand van Haersma Buma is gematigd positief over de conclusies van het rapport. “Allereerst mijn complimenten voor het harde werk van de sympathieke leden van de commissie. Het rapport biedt een perspectief voor het openbaar vervoer en een constructief debat zonder bloedvergieten. Dat laatste was een nadrukkelijke voorwaarde van de CDA-fractie.”

Staatssecretaris Mansveld heeft aangifte gedaan van het rapport.


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Natuurlijk wisten ze in Nederland niet hoe ze er mee om moesten gaan. Niemand heeft ze dat ooit geleerd. Wellicht was de gebruiksaanwijzing ook in het Italiaans. De gemiddelde NL leest geen gebruiksaanwijzingen omdat ze denken dat ze toch alles al kunnen. Grapje hé.

Reageer
gravatar

Denk je dat ze die ondingen nu gaan WEGSMIJTEN? Nee voor een appel en een ei gaan ze die treinstellen aan Bangladesh verpatsen of Ceylon. Je zult wel zien.

UnsaldoBreda gaat België voor de rechter dagen. Die blijven erbij dat hun treinen goed zijn. Until the end.

Gisteren stond er al weer een trein stil op de grens. Omdat een stuk of vijf Marokkanen een meisje wilden ‘gangbangen’. De Marokkanen hadden NL nationaliteit dus wellicht wilden ze de trein stoppen voor hij NL binnenreed.

De BNL reputatie gaat daardoor wel naar de vaan.

Reageer
gravatar

P.S. Het verweer van AnsaldoBreda is dat niet de Fyra-treinen ondeugdelijk zijn, maar dat het gebruik van de treinen totaal verkeerd was: al is de waarheid nog zo snel, de leugen achterhaalt haar wel. Ook hier blijkt weer de aanval de beste verdediging. We gaan met z’n allen nog een mooie tijd tegemoet, in de EU (Europese Uitverkoop)

Reageer
gravatar

Vooropgesteld dit: ik bezit géén aandelen in die firma én ik vind de treinen on-Italiaans lelijk (wat de vraag doet rijzen of het écht wel Italiaans ontwerp is).

Maar eerlijkheidshalve moet gezegd worden dat de puinhoop die nu ontstaan is, voornamelijk het gevolg is van een nieuw veiligheidssysteem dat zo nodig moest worden aangelegd voor dat ding. Nieuw, ongetest en enig in Europa: vandaar het aparte traject, met als gevolg dat ‘normale’ treinstellen hier niet op kunnen rijden zonder aanpassingen.

Die Meerstadt heeft wat uit te leggen.
Maar hij zal voor een commissie wel weer aan hardnekkig geheugenverlies lijden.

gravatar

De Belgen hebben de hand in eigen boezem gestoken en gisteravond is in ‘Terzake’ duidelijk geworden dat mijn woorden in de vorige bijdrage min of meer profetisch waren. Ansaldo is ook in België onbedreigd inschrijver geweest, zeker van de opdracht. Het Belgische OM sluit fraude en corruptie niet uit; Nederland -altijd bewust van het schoonhouden van het eigen stoepje en kreukvrij van de eigen politici- meent dat de aanbesteding wellicht ‘niet helemaal correct’ is verlopen. NS CEO Meerstadt is door bevriende ambtenaren op tijd getipt zich terug te trekken, om zijn bonussen en pensioenaanspraken veilig te stellen. Opnieuw is een Parlementaire Enquête-commissie al bij voorbaat tandeloos -en dus onschadelijk- gemaakt. Met vereende Polderkrachten.

Reageer
gravatar

De gevolgde handelwijze t.a.v. de Fyra is helemaal volgens het boekje gegaan, net zoals de keuze voor de JSF. Er is Europees aanbesteed; de maffia (onder hoede van Silvio B.) heeft alle concurrenten het zwijgen opgelegd en zo de order binnengehaald. Men heeft geleverd conform Italiaanse normen; omgevingstemperatuur nooit lager dan 24° Celsius, wekelijks een stilstand door stakingen dus een laag aantal bedrijfsuren en garantie tot aan de deur. Niemand heeft onze EU-genoten ooit verteld dat dit vervoerssysteem 24/7 zou moeten functioneren, temperaturen rond het vriespunt zou moeten doorstaan en afstanden langer dan 100 km. aan zou moeten kunnen afleggen zonder tussentijdse stops voor reparatie, staking of onderhoud. Zoals gebruikelijk heeft Nederland alle treinstellen vooruit betaald om Italiaanse banken voor omvallen te behoeden. Per saldo heeft Ansaldo Breda niet eens gehaald.

Reageer
gravatar

Dank redactie om het rapport met een sneltreinvaart openbaar te maken. Eerste klas !

Reageer
gravatar

Mij bekruipt elke dag opnieuw het gevoel
dat veel zaken in Nederland door de overheid beter geregeld zijn dan bij de Maffia. Of het nu de zorg is waar de gewone burger word bestolen en geflest of bij het openbaar vervoer niemand wordt vervolgd en het enige wat in het leven wordt geroepen is een commissie.
Ik vermoed dat de Maffia binnenkort stage komt lopen want die worden wel vervolgd.

Reageer
gravatar

LUL: Sterke waarneming !

gravatar

Heilige papa,

Ze kwamen wel aan, maar nooit op tijd, zoals de propaganda van Mussolini het buitenland deed geloven. Bij menige etappe van de Giro arriveerde de trein daardoor te laat bij de traguardo (de Italiaanse meet) als het ongeduldige publiek al huis- of kazernewaarts was vertrokken.

gravatar

Er moeten inderdaad koppen rollen. Maar hoe wil die Slob dat doen? Op het spoor leggen bij zo’n Fyra? Dan gebeurt er helemaal niks met je. Wij deden dat maanden geleden al, puur voor de grap. Nergens is je leven zo zeker als op de rails, voor een Fyra.

Reageer
gravatar

Zeg Trendvolger,

Waarom beledig jij Arie Slob? Hij gebruikt in ieder geval in een Nederlandse discussie nooit versleten Engelstalige clichés.

gravatar

Heer Steeds, ik beledig niemand, ook ome Arie niet. Mag ik er van uitgaan dat u zich onder ooms intimi bevindt? Welnu, Heer Steeds, hoeveel vingers steekt oom thans in de lucht?

gravatar

Een paar gerichte dreigementen tegen de napolitaanse treinrovers euh… bouwers van NegatiefSaldoStoptNietTeBreda waren ook wel op hun plaats geweest, capisce?

Reageer
gravatar

De schuld ligt geheel bij de N.S., precies zoals de Italianen zeggen.
De N.S. is bij sneeuw met de Fyra gaan rijden, daar was hij niet voor gemaakt: iedereen weet dat de N.S. nooit bij sneeuw rijdt.

gravatar

Beste Ikke, dat weet niet iedereen. Italianen bijvoorbeeld niet. Eskimo’s hebben tweehondertachtig woorden voor sneeuw: kutsneeuw, kleresneeuw, klotesneeuw enz. Italianen hebben er nul.

Ze hebben wel vijfduizend woorden voor verprutsen: kabinetsformatie, president, rechtspraak, persvrijheid, en dus ook trein.

gravatar

Dat rapport? Geen goed woord voor over.

Het belangrijkste is vergeten: de werkloosheid van de conducteurs die speciaal zijn opgeleid om de Fyra-onderdelen zo snel mogelijk van het spoor te halen om ze met een Prittstift weer vast te lijmen, zodat de tocht naar Brussel met zo weinig mogelijk oponthoud kan worden voortgezet.

Reageer
gravatar

Schandalig, conducteur, dat u zo afgeeft op ons product. Wij zijn toeleverancier numero uno van de Italiaanse treinfabrikant AnsaldoBreda, die de Fyra bouwde. En ik verzeker u dat de gehele trein met ons product is samengesteld. Geruchten over Velpon en Cellotape zijn onbewezen, en pure laster.

Dat er nu kritiek is, komt doordat men heeft nagelaten elke trein dagelijks opnieuw inelkaar te lijmen. Bovendien hebben ze in Nederland veel te hard gereden als het vochtig weer was, mistig, motregen viel of als er sneeuw lag. Harder dan 0 km/h rijden is dan onverantwoord.

gravatar

Was er niet ergens een dorp of plaats in Nederland waar men te onpas en te pas riep:”Geen woorden maar daders”?

Dat was vast Den Haag niet.

Reageer
gravatar

Als u het hebt over waarvan ik DENK dat u het heeft, dan zitten er twee vergissingen in uw suggestie: ten eerste (en dat is echt een Blunder!) betreft het niet een stad, maar Zuid. Hoezeer Zuid ook wenst deel te mogen uitmaken vanRotterdam, zullen wij, Rotterdammers dat tot in lengte van dagen blijven tegenhouden.
Een vergissing van veel minder zware aard is dat u meent dat de kreet is: ”Geen woorden maar daders”. Die moet natuurlijk zijn: ”Geen moorden maar daders” Ik vertrouw erop u hiermee voldoende uitleg te hebben gegeven.

gravatar

De satan en de antichrist
Die slopen de trein
Die slopen de trein
De satan en de antichrist
Die slopen de trein beslist

Ze dronken samen in de trein
Een kommetje hei
Een kommetje hei
Ze dronken samen in de trein
Een kommetje heilige wijn

Al binnen een minuut elf
Daar stopte de trein
Daar stopte de trein
Al binnen een minuut elf
Daar stopte de trein vanzelf

De mensen schreeuwden allen luid
We willen er gauw
We willen er gauw
De mensen schreeuwden allen luid
We willen er gauw weer uit

En als die trein maar niet wil gaan
Dan is de boot
Dan is de boot
En als die trein maar niet wil gaan
Dan is de boot dus aan