ZZP’ers verplicht naar de rijbaan in Amsterdam

Fietspad wordt veiliger voor weggebruikers met een vaste baan

Binnenkort zijn de fietspaden in de gemeente Amsterdam verlost van alle Zelfstandigen Zonder Personeel (ZZP). Zij worden verplicht gebruik te maken van de rijbaan. Op deze manier hoopt de gemeente het fietspad veiliger te maken voor weggebruikers met een vaste baan.

Uit onderzoek is gebleken dat bij 10% van alle verkeersongelukken op het fietspad een ZZP’er is betrokken. Burgemeester van der Laan: “In Amsterdam wonen 47.000 ZZP’ers en hun aantal neemt jaarlijks toe. Er moet iets gebeuren.” Van der Laan wil in de hele stad ZZP-vrije fietspaden realiseren over een lengte van maximaal 60 kilometer.

Voorzitter van Veilig Verkeer Nederland Karla Peijs is daarnaast voorstander van een helmplicht voor ZZP’ers. Peijs: “De ZZP’er is vaak slecht verzekerd en een ongeval kan leiden tot een enorme kostenpost voor de samenleving.” Peijs denkt aan een fluorescerende fietshelm met de letters ‘ZZP’. Peijs: “Nu is voor andere weggebruiker vaak niet te zien of het om een persoon in vaste dienst gaat of om een ZZP’er. Dat levert gevaarlijke situaties op.”

Hans van Berken, al meer dan acht jaar ZZP’er, heeft begrip voor de maatregel: “Het maakt mij niet uit. Ik ben flexibel. Ik vind het wel vervelend dat ik nu naast mijn identiteitsbewijs ook nog mijn VAR-verklaring bij me moet hebben.”

Niet alleen weggebruikers ondervinden overlast van ZZP’ers. In afwachting van een volledige verbanning van de ZZP’er uit de openbare ruimte, begon horeca-ondernemer Ben van der Geest vorig jaar een ZZP-vrij café. Van der Geest: “Steeds meer tafeltjes werden bezet door ZZP’ers. Dat vond ik vervelend voor de clientèle met een vaste baan.” Van der Geest liet een sticker ontwerpen met de tekst ‘Dit café is ZZP’er-vrij’ die inmiddels landelijk wordt gebruikt.


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

ZZPérs zijn ondernemers die dit ongelukkige landje juist uit het slop helpen. Van de grijze loonslaven die op hun suffe kantoren zitten moeten we het niet hebben en dan heb ik het nog niet eens over de ambtenaren met hun veilige baantjes. Dus vrij baan voor de ZZPér.

Reageer
gravatar

Maar als je zelfstandig fietst heb je daar toch sowieso geen personeel voor nodig? Volgens mij zijn minderjarigen die begeleidt worden door hun ouders, klassen met kinderjuffen en fietstaxis die onder de nieuwe wet nog op het fietspad mogen. Of gaan we het vervolgens weer gedogen?

Reageer
gravatar

Is het al weer 1 april? Nee toch niet….
In Zuid-Afrika heette dat Apartheid.
In USA ooit openbare ruimtes voor wit en zwart apart.
Hitler deed ook al eens zo’n duit in het zakje.
Rusland weert homo’s/lesbo’s
Anno 2014 nog helemaal niets geleerd…. behalve een Nederrland dat graag met het betuttelende vingertje wijst naar andere landen….

Reageer
gravatar

Nou nee hoor; er wordt niet gekeken naar huidskleur of afkomst van die ZZP-ers: iedere ZZP-er wordt geacht zich op de rijbaan voort te bewegen.

Als er nu zou staan “alle Groenlinksers met bakfiets”, ja, dan zou je van discriminatie kunnen speken.

gravatar

Ed, je bedoelt 5 december denk ik ?

Ik ben trouwens onder de indruk van de souplesse waarmee jij snorremans de discussie in weet te manoeuvreren.

Ok, jouw reactie heeft dan wel niks met het artikel te maken, maar blijf gewoon zo doorgaan. Ooit zal je een discussie treffen waar die wél op zijn plaats is.

gravatar

Oh, ik snap al waar het misverstand vandaan komt, Ed . .

Jij bent natuurlijk in de veronderstelling dat we discriminatie jargon bezigen. Maar ZZP-er staat niet voor Zeer Zwarte Piet-er hoor !
Maar dat had best wel zo kunnen zijn en dan was jouw reactie best wel heel relevant.

sorry, mijn fout.

gravatar

Dit is zeker geen grap, Dennis. Maar ook ik schaam me soms voor me nationaliteit. En voor me stad. En voor me straat. En voor me huis.

gravatar

Het wordt mij allemaal teveel. De hele klas gaat aan de strafregels!
Schrijf honderd maal met kroontjespen:

“Als iemand van de belastingdienst een VAR-verklaring heeft gekregen, wordt hij of zij zzp’er genoemd.”

Wie dan nog ZZP’er of zzp-er schrijft, gaat terug naar groep drie!

Morgen inleveren bij mijn vervangster. Ik ga nu overspannen naar huis.

Reageer
gravatar

Eigenlijk klopt het natuurlijk niet: het wordt dan op die manier Zelfstandige Zonder Personeler, terwijl het toch echt de bedoeling is van Zelfstandiger Zonder Personeel.

Z’erZP of z’erzp voor de juf; neem nog een pilletje juf.

gravatar

Deze publicaties brengt mij op een goed idee. Ik zal een wetsvoorstel voorstellen om alle moslims toe te staan vijf maal per dag tot hun allah te bidden met een matje op alle rijbanen in ons land. Uiteraard zal het auto- en fietsverkeer even moeten worden stilgelegd om de moslims de kans te geven hun matje neer te leggen en te knielen.

Na de verwachte aanname van mijn wetsvoorstel dient het gebruik van dit voorrecht voor moslims fors te worden gestimuleerd door middel van advertenties en spotjes op radio en televisie.

Ik hoop dat dit voorrecht later ook voor Oost-Europeanen gaat gelden. Ik wil namelijk niet discrimineren, zoals de lezers van De Speld van mij gewend zijn.

Reageer
gravatar

Geertje,

Wil je rekening houden met de tijd van de dag als je zulke dingen schrijft. Mijn kinderen zijn nog niet naar bed.

gravatar

Wederom een uitstekende idee van de gemeente om de situatie overzichtelijker en vooral ook veiliger te maken. ZZP’ers vormen een groot gevaar voor de samenleving. Niet alleen vanwege het in het artikel genoemde gebrek aan gedegen verzekeringen, ook zijn de zgn ‘omvallende ZZP’ers’ een wezenlijk probleem. Je zult er maar net naast fietsen als er één besluit om te vallen!!!

Reageer
gravatar

Geldt dat ook voor mijn zoon van drie, want hij gedraagt zich op zijn driewieler al als een Zeer Zelfstandig Persoon.

gravatar

Hooggeleerde heer Beertje onder #5,

Helaas moet ik constateren, dat u de situatie wat betreft de Solex verkeerd hebt ingeschat. Uiteraard had ik uit respect voor uw hoogleraarsambt dit kunnen verzwijgen, zoals ik al menig maal het nodige heb ingeslikt. Maar nu werd het mij echt te gortig.

Bij mijn verpozen op het platteland met een voorkeur voor rustige rustieke plekken, word ik menigmaal gehinderd door Solex-rijders die altijd in een flinke groep langsrijden, waarbij zij proberen het uiterste uit de tere motortjes te halen. Ze passeren zelden zonder luid geschreeuw naar elkaar. Slechts een enkeling probeert mij te groeten, doch dat resulteert nogal eens in wankelen van hun gemotoriseerde fiets.

Eens stond ik op mijn gemak een jongetje die een vinger in een dijk aan het houden was, te aanschouwen toen een berijdster in opvallende kledij het evenwicht verloor bij een poging mij te begroeten. Ze rolde pardoes van de dijk het water in. Met gevaar voor eigen leven heb ik haar gered, waarbij de overige leden van de Solex-groep bovenaan de dijk zo nodig over ons grollen moesten maken. Willeke, zo heet zij, bleek morgen de bruid te zijn.

Kortom, het is duidelijk dat plattelanders en hun dieren geen prijs stellen op dit soort toestanden.

Reageer
gravatar

Heer Steeds,

Je weet wellicht niet hoe het is afgelopen met Willeke. Ik zal het jou vertellen.

Nadat jij in die late herfstdag Willeke uit het water had gehaald, kwam ik toevallig langs gezeten op een wit paard. Ik bood aan om haar vrijgezellenpak in mijn droogmachine en haar jonge lijf in mijn slaapkamer te drogen. Toen zij in de badkamer in de spiegel keek, dacht ze zoiets als: “Spiegelbeeld vertel eens even, ben ik heus zo oud als jij.” Daarop besloot ze dat ze best nog een paar jaar kon wachten met trouwen.

Ze is nog enige maanden bij mij gebleven. Die winter was lang. Als ik een witte merrie zie, moet ik denken aan dat meisje van zestien jaren.

gravatar

Waarschijnlijk is dit een ordinaire stunt voor de verkiezingen in maart, bedacht door één, twee of meerdere spindoctors zonder een fiscale vaste woon- of verblijfplaats, en betaald door de gemeente Amsterdam. Kosten: 1,5 miljoen. Er komt een heffing op de leasefiets én op Karla Peijs, de Zoveelste Zwatelende Politicus met een ereambt.

Het ambtelijke corps in Almere houdt bovendien het hart vast, en vreest binnenkort ZZP’er te worden. Geert en zijn kornuiten hebben er zin in over twee maanden en hebben de kiezer aldaar belooft eens heerlijk én fors te gaan snijden in het ambtenarenbestand. Men verwacht een tsunami van zeer matig presterende lieden op straat, hun geluk beproevend in Amsterdam.

Mij maakt het niet uit; een hek eromheen en het lokale probleem blijft een lokaal probleem. Kortom: Men zoekt het daar maar uit.

Reageer
gravatar

Is wel een hele vroege 1 april grap.
Zo niet dan is het, het meest gevaarlijke voorstel voor de veiligheid van fietsers ooit uit de koker van een politicus te voorschijn gekomen. Maar ja, van een politicus kun je ook niet verwachten dat hij enige realiteitszin heeft

Reageer
gravatar

ZZP’ers beschouw ik als mij bloedeigen kinderen. Zij zullen fietsen waar het hen goed dunkt (veelal in de lucht). En brokken maken, tja dat hoort er nou eenmaal bij..

Reageer
gravatar

De politie en ook de strijdkrachten hebben integrale toestemming van het gemeentebestuur om zwerffietsers voor de veegwagen te duwen. Van der Laan zal zelf op feestelijke wijze de eerste douw geven en daarna een boom omhakken.

Reageer
gravatar

Nogal extreem eerlijk? Dus best heel eerlijk? Dat is wel het minste wat je van een topjournalist mag verwachten, toch? Ik heb ook nog nooit een zelfstandige kat zonder personeel gezien, dus ja, het zijn gewoon mensen. Niet opzienbarend, toch?

gravatar

Ik voel mij ernstig tekort gedaan. Wij ZZP’ers zijn alert en gewend om te anticiperen. Het zijn juist de grijze loonslaven die op de automatische piloot de meest onveilige situaties veroorzaken. En politici, maar die reizen in Amsterdam toch allemaal met een taxi uit het luxe segment. Het is tijd voor aktie, ik begin met een snelvuurkanon op mijn rijwiel te monteren!

Reageer
gravatar

Een zeer goed en verstandig besluit, heer / mevrouw Vrijstandige !
Mag ik als deskundige en zelfstandig consultant u het volgende, in eerste instantie vrijblijvende, advies geven ?

Ten eerste dient u terdege rekening te houden met de terugslag van het kanon, alsmede de uitzwenk radius van de loop. Derhalve adviseren wij u om gebruik te maken van de rijweg ipv het fietspad, zodat u niet ten val geraakt.

Voorts adviseren wij u om goed herkenbaar te zijn voor uw mede ZZP-ers, zodat u niet onbedoeld wordt neergemaaid door friendly fire.
Daartoe is een fluorescerende fietshelm met de letters ‘ZZP ten zeerste aan te bevelen.Dit verhoogt de herkenbaarheid t.o.v. de andere weggebruikers.

Uiteraard kan Snelvuurkanonnenconcurrent.nl u voor een zacht prijsje aan de volledige uitrusting helpen. In deze aktieweek kunnen wij u gratis montage van de helm aanbieden.

gravatar

Prof beertje, ik zei u al dat ZZP’ers alert zijn, mij neemt u niet in het ootje. Uw advies om op de rijweg rijden met een helm op kan dan wel heel veilig zijn, maar die met die Chinese snelvuurkanons die u tegen woekerprijzen verkoopt nept u mij niet! Ze haperen, ontploffen en ik zag dat de garantie ook al knudde is. Nee, als vrijdenkende zelfstandige weet ik een betere oplossing. Aangezien ons leger flink aan het bezuinigen is, arrangeer ik voor een prikkie een paar Leopold tanks ter vervanging van mijn trouwe rijwiel. Fietsbel en reflecterende rupsbanden erop en iedere dienstklopper die mij wat wil doen blaas ik zo van zijn dienstsokken. En aangezien anti-tankwapens normaliter niet in het dashboardkastje van een politieauto liggen, acht ik mij bijzonder onschendbaar. Ik zal tevens een kort bezoekje aan uw hoofdkantoor brengen, om eens te overleggen waarom u een mede zelfstandige een oor probeert aan te naaien!

gravatar

Die Van der Laan is een harde dokter die zachte wonden maakt. Echter. hij heeft het alleen maar over de 40 % ZZP’ers die bij legaal bij KvK en CWI staan ingeschreven. De 60 % ZZP’ers die voor een uitkering in aanmerking komen omdat ze slechts in drugs handelen blijven hier weer buiten schot. En hoe gaan we de hier al aanwezige Oost-Europese kwartiermakers en de groep hier nog naar toe reizende Roemenen en Bulgaren opvangen? Het zijn -stuk voor stuk- ervaren handwerkslieden die op de nog steeds krimpende Nederlandse arbeidsmarkt tegen concurrerende uurlonen onze concurrentiepositie komen versterken. Vraag het Bernard Wientjes zelve: Ondernemend Nederland heeft geen keus, willen we onze exportpositie en onze ondernemersbonussen niet in gevaar brengen, dan móeten we goedkoper produceren. Nederlanders ontslaan en Polen, Roemenen en Bulgaren aan het werk zetten tegen 23,18 % van het minimumloon. ZZP’ers hebben eerst elkaar doodgeconcurrereerd en nu moeten de laatsten (macro-economisch onvermijdelijk) wijken voor goedkopere arbeid. Maar om ZZP’ers nu ook nog van de fietspaden te verbannen, lijkt me onnodig kwetsend voor hun gevoel van eigen-waarde. Amai, hier wreekt zich dat ZZP’ers niet zijn georganiseerd, anders had het FNV een protestbijeenkomst kunnen beleggen op het Museumplein.

Reageer
gravatar

Ja, Naan, lekker rustig zonder al die kwekkende en twitterende I-padzenuwlijers om me heen en bediening die gelijk brengt wat je bestelt.
Verheug me er al op, misschien komt Annie wel langs, je weet maar nooit.

gravatar

Het ZIJN zzp’ers, kleine letters (net als in bijvoorbeeld; banaan) en een apostrof (net als in bijvoorbeeld; een ander woord waarin zo’n ding in voor komt).

gravatar

Een driewieler gelijk die van François Holland is een enge fiets. Rij daarmee eens te rap? Zijn helm had niet genoeg reflecterend materiaal. DAT MOET VOOR EEN FRANSMAN IN FRANKRIJK. Een fluo hesje had hij ook al niet bij.

Wat die vent in zijn privé leven doet heeft niemand zaken mee. Maar MET WAT HIJ OP DE STRAAT DOET WEL. Gelijk met een driewieler rondrijden op die leeftijd.

Geen wonder dat ze die in Holland niet meer moesten hebben.

Reageer
gravatar

Goeie zaak. Zo wordt zo wordt het looser-imago, dat toch onverbrekelijk aan ZZP-ers kleeft, losgekoppeld van het fietsgebruik.

Reageer
gravatar

Symboolpolitiek. Ik weet niet waar van der Laan zich op baseert, maar van alle ZZP’ers in 020 is 95% taxichauffeur en rijdt in een auto. Dan zijn er nog een stuks of 12 met een fiets-riksja. Die jongens laten echt niet met zich sollen, wordt vervolgd.

Reageer
gravatar

Dit gaat natuurlijk weer erg veel frauderende zwerffietsers opleveren: het gaat weer meer kosten dan het oplevert.
Maar dat is typisch 020, denken we dan maar. Mogen ze wel het poortje onder het museum door, of is daar een apart vignet voor nodig?

Reageer
gravatar

Of een apart stadsdeel, alwaar het zelfstandige gilde gaat wonen, en vrij is om te doen en laten tot aan de poort.

gravatar

Ahoewel ik voor een rechtstreeks en voor vier jaar gekozen burgemeester ben, moet ik dit initiatief van die Van der Laan helaas toejuichen. Door deze maatregel zullen wij spoedig helemaal van het verschijnsel ZZP’er verlost zijn en kan daarna aan de allochtonen begonnen worden. Zo krijg ik toch weer een glimpje hoop in mijn hart en vertrouwen in mijn hoofd. Geldt het gebod overigens ook voor eventuele nakomelingen van de doelgroep en voor echtgenote(n)(s) of samenhokkenden?

Reageer
gravatar

Prof,

Het raadsel luidt: “Hoe heet is een ZZP-er op ouwe fiets in Amsterdam?”

Het antwoord is: “Hij is er gloeiend bij, als hij in de buurt van de Westertoren ervan afvalt.”

gravatar

Ik denk dat er naast dergelijke acties ook zeker wat moet gebeuren aan radicale ZZP’ers, de zogeheten extreem zelfstandigen, die hun controversiële werkstijl proberen te verspreiden onder werklozen. Met verschrikkelijke slogans als “Ieder personeel is er eentje te veel!” en de mij nog niet helemaal duidelijke slogan; “Banaan!” proberen zij nietsvermoedende werklozen naar het ZZP’erschap te lokken, met alle gevolgen van dien wat betreft verkeersveiligheid.

Reageer
gravatar

Waarom alleen in Amsterdam? Volgens mij is de situatie in Rotterdam veel nijpender met die die Solexrijdende ZZP’-ers.

Reageer
gravatar

Carrotte, dit is een unfaire slag onder de gordel, dat valt me van u tegen.
Ik heb het toch ook niet over Geo-wandelende ZZP-ers die het broedseizoen verstoren en met hun rare uitrusting de geschrokken koeien karnemelk laten produceren?

gravatar

Touché, heer Jeettje, dát mag ook wel eens gezegd worden. En dan spreek ik mede namens de Agrarische Ondernemers en Maatschappen hier te lande.

Teneinde de veestapel tot bedaren te brengen na de zoveelste confrontatie met een woest om zich heen flitsende, wandelende Bultrug al dan niet met prikstokken is men genoodzaakt de arme dieren steeds meer binnenstals te laten. Slechts bij uitzonderlijk slechte weersomstandigheden durft een enkele roekeloze veehouder het nog wel eens aan zijn Bertha’s en Clara’s een luchtje te laten scheppen.
Het is ten hemel schreiend.

De veterinaire dienst hier te lande spreekt al van KPSS. (Karnemelk Producerend Stress Syndroom)
De enige manier om de arme beesten weer tot rust te laten komen is klassieke muziek, of, in de ernstige gevallen, afzondering met als enige afleiding slechts droog hooi van de eerste snede, en het rustgevende gepruttel van een goed ontkoolde Solex.

gravatar

Scheelt toch 10% van het aantal ongelukken op het fietspad.

Hoewel… Ik weet nu een manier waarop we het aantal ongelukken met 90% zouden kunnen verminderen.

Reageer