Binnenland

NS uit kritiek op reizigers

Eén op de drie treinreizigers regelmatig te laat

Deel op FacebookTweetReacties186 EmailenPrinten
Cc wikimedia

Door • maandag 28 mei 2012

De Nederlandse spoorwegen heeft felle kritiek geuit op zijn reizigers. Uit een door de treinmaatschappij opgesteld rapport blijkt dat gemiddeld 12% van de reizigers te laat is om zijn trein te halen. Daarnaast is één op drie treinreizigers structureel niet op tijd.

“De cijfers zijn schokkend,” aldus woordvoerster Esther Maas van de NS. “Steeds meer reizigers missen hun trein. Zaten we een aantal jaar geleden nog rond de 8%, inmiddels is gemiddeld 12% van onze klanten te laat, en we verwachten dat dit cijfer in de komende jaren alleen maar zal stijgen.” Vooral zorgelijk is het explosief gestegen aantal notoire laatkomers. “Het aantal mensen dat structureel te laat is voor zijn trein is in drie jaar gestegen van 1 op 6 naar 1 op 3. Sommige mensen komen tot wel een uur te laat.”

De NS eist dat reizigersorganisatie Rover stappen onderneemt. “Onze reizigers blijven maar met excuses komen”, aldus Maas. “De ene keer zeggen ze te laat te zijn door de gladheid, de andere keer omdat ze vanwege het extreem warme weer te lang op het terras zijn blijven hangen. En zo is er altijd wel iets.”

Reizigersorganisatie Rover kan zich niet vinden in de kritiek van de NS. “Het percentage laatkomers is nog altijd één van het laagste van Europa”, aldus Arriën Kruyt van Rover in een vraaggesprek met Sacha de Boer van het NOS Journaal. “Kijk je bijvoorbeeld naar Engeland, dan zie je dat gemiddeld meer dan 20% van de mensen zijn trein niet haalt. Daarnaast hebben we het afgelopen jaar duidelijk stappen gezet. We proberen reizigers meer bewust te maken van hun gedrag, en door de opkomst van smartphones zijn ze steeds beter op de hoogte van de precieze vertrektijden. We verwachten dat hierdoor in de komende jaren juist steeds meer mensen hun trein wel zullen halen.”

Volgende week staat een overleg tussen Rover en de NS op de planning. Rover heeft al laten weten in bepaalde gevallen bereid te zijn extra reizigers in te zetten.

186 Reacties

Uw mening telt. Juist nu.

  1. #1

    Vind je het gek, de reizigers hadden nooit geprivatiseerd mogen worden!

    • #1

      Daar ben ik het helemaal mee eens….Hoe durfden ze….

    • #1

      Neen, dan Madurodam, daar zijn de mensen altijd waar ze moeten zijn en rijden de treinen stipt op tijd. Hoe doe je dat, beste Margootje??

  2. #2

    Een paar honderdduizend reizigers uit Japan hierheen halen. Die zijn erg stipt en de treinen zijn daar overvol.

    • #2

      Ja, dat is op zich wel een aardig idee, maar er zit wel een gevaar aan. Het inzetten van gastreizigers lost de korte-termijnproblemen dan wel op, maar voor je ‘t weet vragen ze asiel aan en gaan ze zich gedragen als reguliere reizigers. Dan zijn we weer terug bij af en zo blijf je aan de gang…

    • #2

      Dan moeten we later weer meldpunten in de wereld helpen om ons te kunnen beklagen over het gedrag van Japanners en dat het probleem veel te lang niet serieus genomen is enzo.
      meldoverlastjapanners.nl

    • #2

      Als de kroketten uit de muur blijven bestaan vind ik het best! Sushi uit de muur is niet te eten. @Anna: kan je bij dat meldpunt ook terecht in geval van slechte bediening in japanse restaurants?

  3. #3

    Gelukkig heb ik maatregelen kunnen nemen om het aantal reizigers terug te dringen. De mensen moeten maar verhuizen. Dan heeft de NS minder te klagen: http://lesclochards.wordpress.com/2012/05/25/geachte-mevrouw-van-gent/

    • #3

      Dit is wel heel kort door de bocht!
      Probeer eerst iets te vinden om de huizenmarkt weer vlot te trekken.
      Mijn huis staat te koop ver onder de waarde om de hypotheek af te kunnen lossen, maar nog steeds geen enkele bezichtiging!
      Dus mijn devies, kom van dat pluche af!

    • #3

      Maar heer Van Luyk, mevrouw Van Gent geeft nu juist een oplossing aan om de huizenmarkt vlot te trekken! Ze zegt dat de mensen maar eens moeten verhuizen. Lijkt mij toch vrij duidelijk.

    • #3

      Oeioei, bijna overheen gelezen, maar de heer Van Luijk geeft ons daar DE oplossing voor de woningmarkt.

      Het lostrekken van de woningen geschiedt immers makkelijker als ze drijven? Ergo: voortaan slechts woonboten bouwen en het probleem is verleden tijd.

    • #3

      maar dan wordt het wel weer erg vol op het IJsselmeer en op de Noordzee. Je weet hoe het gaat met die dingen die eenmaal drijven.

  4. #4

    Oh?? En al die keren dat ik te vroeg ben, hé? Geen woord daarover, geen schouderklopje, geen aanmoedigingspremie – altijd hetzelfde met die lui; incidentjes uitvergroten, bah.

    • #4

      Haha, gouden reactie!

    • #4

      Ah, ben JIJ dat?! Ik vroeg mij al af, wie toch dat persoon was, dat zich telkens opvallend onopvallend veel te lang ophoudt op perrons, waar pas veel later een trein zal komen. Mijn collega’s van de NS worden er zenuwachtig van! Kun je niet, net als andere reizigers, op het laatste moment aan komen hollen?

    • #4

      He hallo meneer Bus; Akke kan er niets aan doen dat hij te vroeg is omdat die trein te laat is!

  5. #5

    Heb al tweemaal 10 Euro compensatie moeten betalen aan NS, voor het missen van mijn trein.

    • #5

      Vorige week heb ik het nog sterker meegemaakt. Doordat de tram wat vertraging had, was ik maar net op tijd voor de trein. Dus naar de trein gerend, erin gesprongen (nog net op tijd), kreeg ik een boete van 35 euro omdat ik niet had ingecheckt. Onduidelijk gedoe, wat willen ze nou van ons als reizigers?…

  6. #6

    En de volgende trein – waar ik in zit – zit vervolgens stampvol. Ik vind dat er keihard opgetreden moet worden tegen dit wangedrag. Ik kan niet eens meer mijn voeten op de bank leggen. Bah!

  7. #7

    Ach, waar maakt men zich toch druk om in dit land… Toenemend verzuim van het werk in Zuid-Europese landen, steeds hardnekkigere weigering op wind- en waterenergie over te gaan in landen als de Soedannen, globaal alsmaar groeiend onvermogen de kant van supranationale corporaties in te kunnen zien… En de NS dan over dit soort ‘first world problems’ durven zeuren?? Een enorm gebrek aan empathisch en relativerend vermogen, me dunkt!

  8. #8

    Ach, waar maakt men zich toch druk om in dit land… Toenemend verzuim van het werk in Zuid-Europese landen, steeds hardnekkigere weigering op wind- en waterenergie over te gaan in landen als de Soedannen, globaal alsmaar groeiend onvermogen de kant van supranationale corporaties in te kunnen zien… En de NS durft dan over dit soort ‘first world problems’ te zeuren?? Een enorm gebrek aan empathisch en relativerend vermogen, me dunkt!

  9. #9

    Ik ben nooit te laat voor mijn trein, de trein is meestal te laat voor mij.. Laat ze daar maar een rapport over schrijven, al die vertraagde treinen!

    • #9

      Je gaat toch niet jezelf in een slecht daglicht zette.

  10. #10

    De reiziger moet gewoon bussen inzetten. Probleem opgelost. NS mensen zijn nu eenmaal notoire klagers.

    • #10

      Ja, ja…. en wie moet die bussen dan weer gaan besturen, denk je?

  11. #11

    Naar verluid zullen reizigers komende woensdag een stiptheidsactie houden.

  12. #12

    De kern van het probleem ius volgens mij de schaalvergroting waardoor reizigers denken anoniem ten onder te gaan in de massa. Dit soort problemen dien zich niet voor bij kleine spoormaatschappijen. Neem bijvoorbeeld de ESM. (Efteling Stoomtrein Maatschappij). Ruimschoots voor aankomst staan de reizigers al ordentelijk te wachten in een nette rij. De sociale controle is zeer hoog (laatst nog werd een reiziger door een mede passagier tot de orde geroepen door te zeggen “sorry jongeman, maar u moet netjes op uw beurt wachten”. Mocht de trein vol zijn dan gaat men niet door met volstampen, maar wacht men geduldig op de volgende. en is de trein eens wat te laat wordt er opvallend weinig gemekkerd. kijk zo kan het ook!!

    • #12

      Kijk ook eens naar MTM (Madurodam Tramweg Maatschappij) Heel ordentelijk. De reizigers komen niet eens in beweging. Staan ruim op tijd klaar. Maken zich niet druk om weer en wind.
      De NS heeft groot gelijk! Dit kan zo niet langer in Nederland!

  13. #13

    Ik kan hier echt boos van worden.
    In de zomer is de rails verhit, in de herfst liggen er bladeren op en in de winter ligt er sneeuw. Na 2 jaar dagelijks met de trein gereisd te hebben ben ik wel klaar met de ns. En deze actie om de reizigers de schuld te geven… erg triest weer.

    • #13

      Deze reactie is echt nog grappiger dan het bericht zelf.

    • #13

      Woehahaha, nóg veel leuker dan De Speld zijn de mensen die oprecht boos worden om de nieuwsberichten. Lieve landgenoten, het blijft lachen met jullie, ga zo door

    • #13

      xD

    • #13

      Ik leef nog, merk ik.

    • #13

      Ik kan deze man geen ongelijk geven en steun hem tenvolle! Maar nu gaan we verder met lol maken…..

    • #13

      Hoe durven ze, die lui van NS!! hihi

    • #13

      @zeikerd, jij hebt het ook echt helemaal begrepen, niemand kan jou een loer draaien, ik heb wel eens het gevoel dat ik voor de gek wordt gehouden… mmm waar zou het vandaan komen. Maar jij @zeikerd, jij heb daar geen last van, ik ben daar jaloers op.

    • #13

      leuke naam….ZEIKERD…..

    • #13

      Ik wilde reageren op uw -begrijpelijke- verontwaardiging maar heb een zeikerd van een man; of ik op wil schieten anders missen we de trein.. de neuroot.

  14. #14

    Wanneer gaan ze bij Rover nou eens begrijpen dat de passagiers er voor de NS zijn en niet omgekeerd?

  15. #15

    In elk geval hebben we hier niet, de overvolle treinen als in India. Laten ze dat dan bij de NS ook ‘s waarderen.

  16. #16

    lekker interessant zeg, als een passagier te laat is, doet ie dat toch zelf, neemtie lekker een trein later! de trein zit toch wel vol in de spitsuren, of men te laat of optijd komt…. onzin bericht. rollen omdraaien doe ik niet aan mee!

    • #16

      Het probleem is ook niet in de spits. Ik ga vaak expres met een latere trein om dit soort ongemakken te vermijden, krijg je ineens te maken met al die lieden die wel hun trein hebben gemist. Dankzij die enorme aantallen zitten daarmee de treinen buiten de spits ook overvol. Het wordt tijd dat deze lieden eens stevig aangesproken worden op hun verantwoordelijkheid op tijd te komen…

    • #16

      Neo Kolonist.. ik bepaal zelf wel welke trein ik wel of niet wil nemen. Staat geen vaste tijd voor en te laat komen bestaat dus niet. Als ik een trein later wil pakken dan is dat mijn goed recht.

    • #16

      Kijk, aan dat ongehoorde en onverantwoordelijke individualistische gedrag gaan wij dus een eind maken.
      Het is de economie, stupid! Die schrijft voor wanneer welke trein u moet halen, en wij zullen daarvoor waken dat dat ook gebeurt!!

      Dus stemt ons, dan weet u waar u aan toe bent: aan ons! Wij vertellen u wel wat u daarna moet doen.

  17. #17

    Helemaal eens met de auteur en Rein, het is schandalig allemaal.

    Laat ik vertellen over mijn treinervaringen.

    voorbeeld 1
    Afgelopen vrijdag stond ik keurig te wachten op het overvolle perron, wordt er ineens door een reiziger geroepen dat als je instapt jij je staanplaats op het overvolle perron kwijt zou raken. Reden, het perron was zonder aankondiging door diezelfde reizigers ingekort. Grote paniek wie dan precies waar moest gaan staan.

    Voorbeeld 2
    Paar weken geleden, ook schandalig, veel reizigers kwamen niet opdagen omdat hun smartphone blijkbaar even het spoor bijster was, geen berichtje niks, sta je dan met al je treinen op het station, en denk je nu dat ze andere rezigers inzetten, nee hoor, in geen in velden of sporen was er een reiziger te bekennen.

    Voorbeeld 3
    Komt ook regelmatig voor, reizigers die eerst aangeven dat ze te laat komen, het begint met 5 minuten, dan 10, dan 15, je snapt het al, uiteindelijk blijkt dat ze gewoon helemaal niet komen en moet je wachten op de reizigers die een half uur later pas arriveren. die dan natuurlijk ook verlaat zijn omdat ze last hadden van hun niet reizende voorgangers.

    Maar veel gekker is natuurlijk al die reizigers die zich sinds de privatisering te buiten zijn gegaan aan zelfverrijking. Echt, als je naar de top van de reizigers kijkt, de helft van de reistijd komen ze niet eens opdagen, communiceren daarover, ho maar, en toch stug blijven zeggen dat ze het volgend jaar beter doen.

    Er is altijd wat, bladeren op de weg, kromme wegen door de hitte, voertuigen met vierkante wielen, brandje bij de stoplichten, bevroren kruisingen, enz enz.

    Kijk met dit soort reizigersgedrag is er voor belangenorganisaties als NS en PRoRail natuurlijk ook geen houden meer aan.

    • #17

      Wat dacht je van die reizigers die te laat komen vanwege een lekke ketting van hun fiets. Nooit geen excuses aan de spoorwegmensen. Dat was in mijn tijd wel anders.

    • #17

      En als de NS dan in al z’n goedheid besluit om gewoon wat later te komen om zo de laat komende passagiers tegemoet te komen zodat die niet hoeven te wachten. Verder neemt de NS het ook nog voor die (ondankbare) mensen op door al vroegtijdig aan te geven dat er blad ligt of ijs of dat het te warm is. Ik zie een Nobelprijs in de toekomst en terecht!!!!

  18. #18

    Reizigers zijn niet alleen lui en dus structureel te laat, ze zijn ook gierig want ze geven veel te weinig geld uit aan de NS, ze zijn racistisch want anders hadden we wel volle treinen met alleen maar buitenlanders gehad en ze houden niet van de buitenlucht anders hadden de reizigers wel om een coupé cabrio gevraagd. Het is ook nooit goed. Als ik de NS was, dan zou ik dergelijke klanten ook niet willen.

  19. #19

    HHAHAHAHA de NS klaagt over stiptheid. Hoe durven ze

    • #19

      Haha, die Henk, ja grappig he…Hoe bedenken ze het,

    • #19

      Liesje, wel een aanstekelijke lach die van Henk. Vind je ook niet?

    • #19

      Jij bent nog veel grappiger :-)

  20. #20

    Ik zal een keer optijd komen als NS het ook echt daadwerkelijk GOED met hun eigen tijdschema’s over gaan, dat ik niet 4 uur vertraging hebt.

    • #20

      Ook daar zal men ongetwijfeld weer een manier vinden om dat op de reiziger af te wentelen. De reiziger is per slot van rekening ten allen tijde de schuld van enig malheur bij de NS.

  21. #21

    het artikel en de eerste reacties waren leuk en creatief ,maar later (Na ineke van Gent) werden de reacties minder leuk ,verkrampt en stereotiep echt nederleands niemand luistert naar een ander en berijdt zijn/haar eigen stompzinnige stokpaardje

    arjen

    • #21

      U vergeet dat het paard dat men het beste berijdt het stokpaard is. Dat betekent dat de reaguurders na Ineke van Gent het beste van zichzelf hebben gegeven.
      U dus ook, waarbij ik aanteken dat het een beetje tegenvalt.

  22. #22

    Zij Loesje ooit niet al: “Een trein haal je door de vorige te missen”? Dat kan nu wel eens een dure aangelegenheid worden met die hijgerige NS in je nek.

    • #22

      Aan de andere kant haalt de NS dit zichzelf op de nek: als er meer uitgiftepunten zouden zijn om een trein te halen, zouden er minder mensen te laat komen, toch?

      Ze zouden meer naar het Albert Heijn verdienmodel moeten kijken: op 1 km2 centrum in Den Haag alleen maar AH-tjes. Nooit klachten meer over late klanten gehoord.

  23. #23

    Mijn vrouw forenst wekelijks honderden kilometers; ze kent de dienstregeling op haar traject uit het hoofd, inclusief de meest gemelde mutaties.Ze houdt een Postbus 52 bij voor nieuwelingen in het OV, ze weet wanneer de bladeren vallen en remwegen dus exponentieel langer worden, hoeveel en waar de rails zomers de maximale uitzettingscoefficiënt bereiken en ontsporingen dreigen, welke verkeersleiders in diensttijd slapen, waar rurale runderen doorgangen belemmeren, op welke bochtige baanvakken men in Fyra en Thalys zeker geen koffie op gladde formicatafeltjes moet zetten en hoe onaangenaam vierkante wielen onder de tweede klas de stoelgang beïnvloeden. Maar dacht u dat er een dankwoord kwam van NS en/of ProRail? Soms moet ze zelfs nog zelf het vertreksein fluiten omdat de dienstdoende conducteur op het laatste ogenblik nog slechtzienden, rollateurs en vouwfietsers naar binnen hijst. Kortom, het OV is voor haar een aanvullende, doch onbetaalde p.t. werkkring. Maar nog geen gratis Kruidvat-dagretourtje kan er vanaf, geen lullig bosje tulpen; dat is toch in schril contrast met de bonussen die de CEO’s van beide genoemde sociale werkplaatsen zichzelve toekennen. En die troela in ‘Den Haag’ doet of ze alles gaat uitzoeken; pure hufterigheid en onversneden ontmoedigingsbeleid t.a.v. klachten van betalende passagiers. OV en reizigersparticipatie? Zeg, doe me een lol!

    • #23

      @Leeflang P.C. Hooft-prijs waardig geschreven.

  24. #24

    Die notoire laatkomers zijn het probleem, niet de NS! Ik kan nu nooit eens de treindeur netjes op het treinschema tijdstip sluiten want er zit altijd wel een notebooktas of smartphone tussen of een student die nog moet inchecken.

    • #24

      Of ze staan met zijn allen op een kluitje bij de verkeerde roltrap opeengepakt en kunnen we wéér op ze wachten.

  25. #25

    Waarom moeten wij als reizigers in de 21e eeuw onze trein nog steeds halen en komt de NS de trein niet gewoon brengen?

    • #25

      Dat kan, maar dan worden er wel voorrijkosten in rekening gebracht.

  26. #26

    Is die NS nu helemaal van de pot gerukt!?

    Eerst breekt men de potjes in alle treinen en nu verwijt men de homoseksuele medereizigsterdat zij zwart ziet gewoon omdat hij/ het gewoon niet kan ophouden op die koude tochtige perrons en in hobbelende treinen.

    Al onze anders geaarde leden zijn verstandige mensen en gaan voor het verlaten van huis eerst even naar het toilet!
    Dat de dwarsliggende NS hun dienstregeling gewoon niet even wil aanpassen aan het toiletgangschema van de homoseksueel geaarde treinreiziger is een gemist station!

  27. #27

    Raar eigenlijk….Ik ben altijd op tijd….maar die treinen niet.

    • #27

      Kijk maar uit. Ik was ook altijd op tijd, tot een jaar geleden. Nu ben ik steeds te laat met de voeding….

  28. #28

    Ik snap het probleem niet. In deze tijd reist iedereen toch digitaal? Ik doe niet anders.

  29. #29

    Om de punctualiteit van jullie gepeupel te verbeteren, voorziet het Kunduz-akkoord in een reiskostenbelasting. Als mensen een meer marktconforme prijs gaan betalen voor openbaar vervoer, gaan ze het ook meer waarderen.

  30. #30

    giller… dank voor de smiles

  31. #31

    Ik ben meestal te laat omdat ik van de gratis koffie sta te genieten.

  32. #32

    Onze Stichting AHOB i.o. bepleit hele automatische overweg bomen per perron, dwars over de rails. Per telegrafie wordt de dienstregeling voortaan bepaald door de consument-reiziger.

  33. #33

    Als reiziger kun je beter de trein nemen in Drachten, want die staat stil te wachten tot het Station langs komt.

  34. #34

    Wat een geluk voor de uitslag van de enquête dat ik nooit met de trein reis maar altijd met de auto naar mijn werk ga. Wanneer ik naar mijn werk vertrek ben ik altijd te laat. Het fijne van een auto is dat je de verloren tijd kunt inhalen. Het geeft ook een kick om lekker hard door te rijden. Met de trein reizen is voor vrouwen en smegma-smakkers. Unlike!

    • #34

      Lekker hard rijden in de onmisbare verkeersopstoppingen? Neem toch gewoon de fiets!

    • #34

      Opa, wanneer je je niet aan de verkeersregels houdt vallen de verkeersopstoppingen best wel mee. Fietsen is voor bakfietsmoedertjes. Die sukkels denken dat ze daarmee de wereld kunnen redden zodat hun kindertjes het later net zo like hebben als mammie het nu heeft.

  35. #35

    Ja, nogal logisch dat er steeds meer reizigers te laat komen. Die moeten eerst nog thuis naar de WC, en hun plaszak niet vergeten…

  36. #36

    Ik geef ze groot gelijk, NS! Ik vind dat ze nog wel verder mogen gaan: iedereen die niet vijf minuten voor het vertrek van de trein op het perron van vertrek is mag niet meer mee.
    Ook in de trein: hou uw kaart of abonnenment ten alle tijde in gereedheid voor de conducteur, en wees beleefd tegen hem/haar. Indien een conducteur van mening is dat een reiziger zich niet juist gedraagt dan moet deze persoon op het eerstvolgende perron uit de trein gezet worden. Reizen met de trein is een voorrecht. Tenslotte moet iedere reiziger een appel of andere gezonde snack meenemen voor het rijdend personeel.
    Ook geen Volendamse would-be zangers meer in de trein. Dit heeft alleen maar tot gevolg dat allerlei schorriemorrie ook mee wil!
    Reizen met de trein is een serieuze aangelegenheid! En dat dient zo te blijven!

    • #36

      Doet u mij maar een gevulde koek!

  37. #37

    Wij zouden het ook op prijs stellen, als onze koningklanten hun meegebrachte spullen bij het verlaten van hun klantenpaleizen weer meenemen. Wij denken daarbij vooral aan plaszakken, gevulde condooms en bommen.

    • #37

      Zeg pet, jij bedoelt met klantenpaleizen toch niet die krappe buizen op wielen die jullie passagiersrijtuigen noemen?

  38. #38

    Als al die forenzen nu eens wat meer gaan thuiswerken en dat beter verdelen dan zijn er in de spits minder mensen in de trein en dan kan de NS tenmineste op tijd rijden. Dan hoeven ze ook niet zo over de reizigers te klagen.

  39. #39

    Philippica tegen het reizen
    De NS zijn een GroenLinkse geldverslindende hobby, en die gillende laatkomers voldoen dus niet aan de criteria voor GL-kiezers! Daar betaal ik dan dus belasting voor. Weg met die salon forenzen!

  40. #40

    Als wegbezuinigde autoslaaptreincateraar zeg ik, het komt omdat de reiziger tegenwoordig thuis zelf z’n broodjes smeren moet, ja iedere ochtend weer hetzelfde dilemma van welk broodbeleg te kiezen, kip of ei…

    • #40

      Kip

  41. #41

    Is het misschien een goed idee, dat de NS een boekje uitgeeft waarin precies staat aangegeven wanneer de treinen vertrekken? Dan kunnen de mensen die dat boekje hebben gekocht thuis kijken hoe laat de trein vertrekt en dan navenant tijdig hun huis verlaten om op tijd de trein te halen.

    • #41

      Pollens! U bedoelt een soort TV-gids,maar dan met treinen?

    • #41

      Ja, psies!

    • #41

      Tjeempie, dat is een volslagen achterhaald idee.

      Onze vakbond is juist voor meer vrijheid van het spoorwegpersoneel. Dat komt de reiziger ook ten goede. Het plan om de treinenloop te dereguleren is uiteraard komen aanwaaien uit ons voorland de V.S. van A.

      Iedere machinist bepaalt zelf wanneer de trein vol genoeg is om rendabel te rijden. Het voordeel voor de klant is, dat zij nooit weet of hij te vroeg of te laat het perron zal bereiken of heeft bereikt. Haasten hoeft niet meer!

    • #41

      Automatische correctie*

      Waar Tjeempie staat had Carrotte moeten staan.

      *Nieuwe dienst als compensatie van de weigerende edit-knop.
      het Bestuur

    • #41

      En gewoon te koop elke week in de supermarkt tussen bladen als Panorama en Autoweek en Troskompas en wat al niet meer. Dan kunnen we bij het lezen van de wetenswaardigheden over de Breukhovenstjes ook even nagaan hoe laat de trein van 7.23 uur vertrekt. Eventueel met vermelding van het perron?

    • #41

      Het is een idee, heer Carrotte, doch ik verdenk de bovenleiding van de NS er sterk van een verhuld aanhanger te zijn van de Chaos-theorie.

      Een dergelijk naslagwerkje zou er wel kunnen komen, doch let op mijn woorden: het eerste lemma zal omvatten een uitspraak over het niet-bindend verklaren van enigerlei uitspraak tijdstippen betreffende.

    • #41

      Ik denk dat het nog beter is als de NS website maakt waarop aangegeven wordt per woning hoe laat men moet vertrekken te voet, met de fiets, het OV of de auto om op tijd te zijn voor een bepaalde trein. Het is natuurlijk wel belangrijk dat je daarbij kunt aangeven hoe snel je wandelt of fietst en hoeveel kinderen je moet verzorgen voordat je van huis kunt vertrekken. Misschien kan de NS ook nog onderscheid maken naar eerste en tweede klas reizigers hoe mooi ze de site maakt. Misschien kan ze er zelfs een app van maken of een sms waarschuwing aan toevoegen. Als ze dan ook nog meeneemt hoe makkelijk of moeilijk iemand uit bed komt, dan kan zo’n app of site heel succesvol worden.

    • #41

      Ik denk dat het nog beter is als de NS een website maakt waarop aangegeven wordt per woonadres hoe laat men moet vertrekken te voet, met de fiets, het OV of de auto om op tijd te zijn voor een bepaalde trein.
      Het is natuurlijk wel belangrijk dat je daarbij kunt aangeven hoe snel je wandelt of fietst en hoeveel kinderen je moet verzorgen voordat je van huis kunt vertrekken. Natuurlijk moet je ook de avond van tevoren kunnen aangeven of de lift stuk is, zodat de benodigde reistijd uitgerekend kan worden als je van tien hoog met de trap naar beneden moet.
      Misschien kan de NS ook nog onderscheid maken naar eerste en tweede klas reizigers hoe mooi ze de site maakt. Misschien kan ze er zelfs een app van maken of een sms waarschuwing aan toevoegen. Als ze dan ook nog meeneemt hoe makkelijk of moeilijk iemand uit bed komt, dan kan zo’n app of site heel succesvol worden.
      Wat ze ook nog kan doen is in de app inbouwen dat een reiziger kan aangeven hoe laat hij de trein denkt te gaan halen. Op die manier weet ze precies hoeveel reizigers te laat zullen zijn.

  42. #42

    GEDICHT;
    de trein komt,
    de trein gaat,
    en verdomd…
    hij is te laat.

  43. #43

    Het is genoeg geweest met de Nederlandse reizigers. Het te laat bij de trein komen is maar het begin van het probleem. Dit artikel spreekt nog niet eens over t gore lef dat de reizigers hebben te verwachten dat hun vervoersbewijs gecontroleerd word. Of dat ze van personeel verwachten stil te zijn in de stiltecoupe. Of dat ze van Prorail verwachten dat die het spoor in orde houden, ze reizen er toch zelf overheen? Die storingen veroorzaken de reizigers dus.

    Als we nou eens de reizigers van het spoor gaan weren, dan zijn alle problemen in een keer opgelost. Is het personeel tevreden, en kan Prorail zijn werk doen zonder al die vervelende reizigers.

  44. #44

    Kenne we niet gewoon alle stationnen vervangen door een veelheid van platformpjes zodat we dan massaal gewoon gaan liften?

  45. #45

    Voor dat hinderlijke laatkomen van NS(A) én NS (B)(1e en 2e klas)reizigers, waar de hele heisa mee begon, is maar één oplossing. Een uur voor (vertrek)tijd bagage inchecken mét BSN en GSMnummer, zolang nog niet iedereen electronisch incheckt. Er is dan tijd om correcte presentielijsten samen te stellen en die te laten screenen door de AIVD. Bij grootschalige ongevallen of passagiersstakingen is er dan direct duidelijkheid over het aantal querulanten of vermisten die door de dagbladpers met naam en foto kunnen worden gepubliceerd. De NS kán beslissen bepaalde reizigers vervoer te onthouden, danwel hen in de VIP-comfortklasse (AAA+)te vervoeren. Gewone reizigers zal dan de Spartaanse toeristenklasse of sta-wagons zonder toilet worden geboden, uiteraard tegen gereduceerd tarief.

  46. #46

    Werd ook hoog tijd dat het openbare karakter van het OV geschrapt werd. Met al die ongehoorzame burgers is geen land mee te bezeilen.

  47. #47

    Automobilisten sporen niet, maar behoeven zich in een station niet bezig te houden met spoorzoeken en zijn dankzij Tomtom nooit het spoor bijster.

  48. #48

    het is allemaal de schuld van brussel!

    • #48

      Kom op Geert, durf een eens niet onder een pseudoniem te reageren.

  49. #49

    De NS moet eerst maar eens naar zichzelf kijken. Is er iemand die zich het leed van al die op de perrons wachtende honden en katten aantrekt?

    Nou dan! Ik pleit er voor om de dierenpolitie in te zetten tegen de NS. We zullen ze er van laten lusten!

    Heil!

  50. #50

    Tijdens het bewind van Musselini kwamen in ieder geval de passagiers stipt op tijd.

    • #50

      In de tijd van Mussolini had je ook nog geen NS , laat staan ProRail.
      Overigens is er volgens de gemiddelde NS medewerker nog nooit een trein uit Italië op tijd aangekomen. Zie hiertoe ook de vertraging van de in Italië bestelde HSL-treinstellen.

    • #50

      Van Bralhuysen,

      Jawel, maar daar had ik het niet over. De passagiers (in Italië) kwamen toen altijd op tijd.

  51. #51

    Ben ik ff blij datk niet met de NS rij hahahah.

    • #51

      Wij ook.

    • #51

      Beste heer Stalpaert, ik wil voor morgen graag even een paard bij u bestellen, geen hengst want ik ben zelf een rustig type.

    • #51

      Sorry, Tjeempie, ene Bleker heeft de paarden- en ponymarkt op slot gegooid: hij kon ze niet uit elkaar houden en is er met een jonge merrie vandoor.

    • #51

      Heb altijd al geweten dat Bleker niet het onschuldige paardenhoofdstel aan de muur was als hij deed voorkomen.
      Enne, betreft de jonge merrie in kwestie een Arabische black beauty met donkere lange golvende manen die wapperen of gaat hij meer voor het Oost-Europees hoogblonde przewalskipaard? (Excus truses przewalskii)

    • #51

      Ik heb altijd al geweten dat Bleker niet het onschuldige paardenhoofstel aan de muur was als hij ons wilde doen geloven.
      Is de merrie in kwestie een Arabische black beauty met lange wapperende donkere manen of gaat hij meer voor het Oost-Europese hoogblonde przewalskipaard, Eqxcuus trusus przewalskii?

    • #51

      Als je het over de duivel hebt…

    • #51

      @Tjeempie. Ik weet het niet, maar ik begreep dat het nog wel een veulentje was.

    • #51

      Tom T., Dat lijkt mij een serieus geval voor diepgaande slaapkamerogenvragen!

    • #51

      Tjeempie absolute dierenvriend: bestel rund en je krijgt vanzelf paard!

  52. #52

    Ik verneem net dat een kentering gaande is: de heer Tjibbe Joustra van iets met veiligheid gaat onderzoeken hoe het met de botsbestendigheid van het materieel gesteld is; dit naar aanleiding van recente ongeplande botsproeven.

    Het tere hart van de NS heeft gezegevierd: de weinige reizigers die zij liefhebben worden nu aan het hart gedrukt: botsproeven zullen er komen.

    Gevolgd uiteraard door veiligheidsriemen, airbags, kinderzitjes, gele hesjes, gevarendriehoeken, veiligheidshelmen en veel bordjes met aanwijzingen en verboden.
    En natuurlijk een nieuwe dienstregeling: de trein zal pas vertrekken als eenieder deugdelijk is ingegespt en -gesnoerd en de disclaimer heeft gelezen en getekend.

    Gedacht moet nu ook gaan worden aan incheckbalies en een half uur vóór vertrek aanwezig zijn op het perron: terug naar de goede oude begintijd van D’Honderd en één Roe.

    Kijk: dát zal die eeuwige laatkomers wel leren!

    • #52

      Ik denk dat genoemde verbeteringen nog wel een tijdje op zich laten wachten omdat:
      A- Het NS personeel omgeschoold moet worden tot “train attendants”
      B- De huidige capaciteit van het materieel omvoldoende is als alle passagiers opeens gedwongen op tijd voor vertrek op het station aanwezig zijn.

    • #52

      Kijk, heer Bralhuijsen, dit is nu jammer: het zijn dit soort overwegingen die mooie ontwikkelingen nodeloos in de kiem remmen. Ik wil niet zo ver gaan uw opmerkingen als defaitistisch gereutel te kwalificeren, doch het ligt in de nabijheid, met permissie.

      Het materieel is al jaren ondermaats, daar liggen de onbekende knelpunten niet en het NS personeel hoeft slechts dát te doen wat zij gewend zijn: niets.
      Voor de instructies aan plaatsnemende reizigers volstaat het tijdelijk inhuren van overbodig geworden stewardessen van de KLM, Transavia of Martinair.

      Geef het een kans!

      (wel benieuwd of men zo ver gaat om van die ademdingetjes naar beneden te laten klappen in geval van)

    • #52

      Volgens mijn stellige overtuiging is hier sprake van een misverstand.

      Ons rollend materieel komt in totaliteit gemiddeld slechts drie keer per jaar in onzachte aanraking met elkaar. Het heeft gezien die geringe hoeveelheid collisies weinig zin om daarvoor botsproeven uit te voeren. Dat is overigens ook veel te kostbaar in deze tijd van bezuinigen ten faveure van de kosten van de verhoging van de maximale snelheid van het gemotoriseerd personenvervoer over spoorloze wegen.

      Welnu, het gaat hier enerzijds om de veel talrijkere botsingen van onze gehaaste clientèle onderling en met mijn perronpersoneel anderzijds. Ook de veelvuldige botsingen van mij en mijn directie met de overheid zullen na de verkiezingen van mij en hun de nodige aandacht vergen.

      Let u op het afstapje?

    • #52

      Ach beste Paulus, dan is dat bericht nog niet doorgedrongen tot het perron van Luttelgeest; een omissie van de Directie, klaarblijkelijk. Volgens mijn informatie, en ik ga uit van juiste berichtgeving van het Radio 1 nieuws, was de heer Tjibbe zélf aan het woord.
      U zult wederom een aanvaring, herstel: aanrijding, met de Directie kunnen verwachten.

    • #52

      Ach nu een omissie mijnerzijds, ik dien een aanvulling te plegen: de botsproeven zullen met gevulde treinen worden uitgevoerd.

      Nu zijn de daarvoor bestemde bemeterde mensvormige apparaten nogal prijzig, én betalende passagiers een schaars goed aan het worden, derhalve zou personeel -dat binnenkort als overtollig kan worden beschouwd- kunnen worden ingezet.

      Stond station Luttelgeest niet op de nominatie geherstructureerd te worden – dan wel opgeheven?

    • #52

      Tjibbe Joustra kan mooi lullen. Hij laat zich altijd rijden, maar niet door onze machinisten of door bøs- en tramshowførs van de concurrenten van mijn oud-werkgever.

      Bovendien neemt gans het land hem kwalijk dat hij zijn erebaantje heeft afgepakt van onze meester Pieter.

    • #52

      Jeettje – z.h.; botsproeven worden doorgaans genomen met behulp van z.g. Crash Test Dummies; onbetaalde krachten uit de onderste regionen der arbeidsmarkt of geronseld uit kringen van afgeserveerde politici binnen de diverse wachtgeldregelingen. Vreemd dat nog niemand heeft overwogen bij het Meldpunt Oost-Europa op parttime basis groepen rol- en veegvaste HBO-InHolland gediplomeerde alcoholici in te huren. Ik bel gelijk even met het CWI en Doekle Terpstra.

  53. #53

    Ik heb de indruk dat mensen hier het nieuws niet serieus nemen, en er een beetje de spot mee drijven.

    • #53

      Dat is ook, als u er geen bezwaar tegen heeft en zelfs dan nog.

    • #53

      Een beetje? Hoezo; een beetje?

  54. #54

    Persoonlijk vind ik dat de reiziger heden ten dage inderdaad wel het nodige te verwijten valt. Land van cultuurbarbaren of niet, de volgende rages vind ik tegenwoordig echt de spuigaten uitlopen:
    - in het gezicht van je medepassagier gapen
    - in het gezicht van je medepassagier hoesten
    -

  55. #55

    Persoonlijk heb ik ook wat kleine ergernissen aan de gemiddelde reiziger, met name de huidige rage onder de treinreizende barbaar: in het gezicht van je mede-reiziger hoesten of gapen.

    Ook denk ik dat het tijd wordt een extra coupé naast de stilte coupé en de gewone coupé aan te leggen: de coupé waar geen inhoudsloos geleuter mag plaatsvinden. Voorbeelden: ellenlange gesprekken van studenten van corpsen over drank, gesprekken van CDA-ers dtijdens CDA-ledenuitjes in de trein die tijdens het maandelijkse gratis ritje oeverloos over alle kleuren grijs ouwehoeren en natuurlijk niet te vergeten de GroenSlinkser die op Jolande Sap stemt en zich daar en plein public niet voor schaamt.

  56. #56

    Het wordt hoog tijd voor meer concurrentie op het spoor. Ik vind dat we de NS volledig aan de vrije markt moeten verkopen en dan verplicht splitsen in een NS-A en een NS-B, die dan elk een eigen marktsegment gaan bedienen en daar dan met elkaar op gaan concurreren! Dat zal de reizigers leren! Dan kunnen we eindelijk weer trots zijn op Nederland.

    • #56

      Mag ik alvast kiezen voor NSA? Die NSB stopt de mensen gewoon in veewagons zo heb ik begrepen.

    • #56

      Hoop niet dat mijn kruis straks opgedeeld gaat worden.

    • #56

      @Nondejus, wat is dat nou weer een rotopmerking over de NSB! De treinen van de Norske StatsBaner kun je bepaald geen veewagons noemen. Ze behoren nu juist tot de meest luxueze van Europa.

  57. #57

    Rita, don’t mention the war please

  58. #58

    Er is geen reden Rita hier de schuld te geven, ze had het slechts over de Noorse Spoorwegen.

  59. #59

    Altijd die kritiek, laat me toch eens met rust!

  60. #60

    Laats wou ik voor de trein springen, bleek die wel op tijd vertrokken te zijn. :(

  61. #61

    Ik voel me niet aangesproken. Ik spring altijd stipt op tijd in de trein. Oke, weliswaar soms in de verkeerde, maar dat kan geen bezwaar zijn toch?

  62. #62

    Het gaat om de intentie, Bernardus.

  63. #63

    Toch opvallend dat met zo’n 33% structureel te laat komende reizigers, slecht 12% van de reizigers te laat is… Moet ik hier uit concluderen dat deze notoire laatkomers bijzonder weinig reizen? Waar maken ze zich dan druk om?

    • #63

      Ik wist wel dat er iets niet klopte aan dat bericht.

  64. #64

    Heeft niemand nog gewezen op het spotje dat Johan Cruijff voor de NS opgenomen heeft? “Als je op tijd bent kén je meteen instappen, je kén meegaan. Ben je te laat, dan ben je ruim op tijd voor de volgende trein.” Als dat de filosofie is die de NS wil uitdragen, waarom klagen ze nu dan over laatkomers? Wat een hypocrisie.

  65. #65

    Jij was ook altijd net iets te laat, Joop.

  66. #66

    Rita, tweede is tegenwoordig het nieuwe eerste. In feite was ik daar zelfs iets te vroeg mee.

  67. #67

    Nee nu nog mooier ga ik over een spoorwegovergang staat er een bord – wacht even dat scheelt een leven – dus blijf ik staan gaan de bomen dicht en komt er een trein aan en kon ik nog net op tijd wegspringen… ik ga echt nooit meer wachten. Bijgoochems!

  68. #68

    Zal wel weer een aperte afdeling zijn. Lekkel de aandacht afleiden. Ondertussen schuiven ze heen en weer met een miljardje of wat:
    http://www.treinreiziger.nl/actueel/binnenland/sp_wil_uitleg_over_verdwenen_miljard_van_ns-142479

  69. #69

    Vrienden namen wel eens een slaapzak mee om dan zo vroeg mogelijk erbij te zijn. Niet altijd even succesvol.

    Maar nadat ze met slaapzak op de rails zijn gaan liggen, zodat ze er echt heel heel vroeg bij zouden zijn .. zijn ze maar gestopt – maar daar kwam ik pas na twee weken achter – tja het bijhouden van vertrek aankomst tijden en rails informatie, wissels en trein nummering neemt best wel wat tijd – maar goed..

    ik ben dan maar met een andere Hobby begonnen..

    Duiven ontvoeren
    ik hoorde namelijk dat ze niet altijd
    op tijd zijn – en de duif beheerder zegt dat ze op tijd terug moeten zijn en daar zorg ik nu voor..

  70. #70

    De NS is verheugd mede te kunnen delen dat, in navolging van het eclatante succes van de Fyra en de HSL, per januari 2013 de HCL ingevoerd zal worden. Tijdens uitvoerige testperiodes in de winter van 2011 en 2012 is de waarde van de beoogde HalveCapaciteitsLijn ruimschoots bewezen. De helft van het aantal treinen en met een halve capaciteit heeft ervoor gezorgd dat niet alleen de meest notoire telaatkomer alle tijd heeft om zijn trein te halen maar heeft ook gezorgd voor een bezettingsgraad van ver boven de 100%. Goed nieuws voor reiziger en NS. Ondanks het veelal onverantwoordelijke gedrag van haar klanten kan NS met deze lijn stipt vervoer blijven realiseren. Wij rekenen dan ook op uw volledige inzet.

  71. #71

    Wat een onzin. Er liggen nog steeds blaadjes op de rails, dus de reiziger valt niets te verwijten.

    • #71

      Nou… ik ben ook zo’n notoire op tijd komende reiziger moet ik bekennen; er zijn trajecten waar ik bij het overstappen bijna een kwartier te vroeg in de trein plaatsneem. Dat is de andere kan van de medaille vrees ik en zorgt voor overvolle treinen nog vóór ze gaan rijden! Van blaadjes op de rails heb ik geen last, hooguit wat vertraging. Er is mij vaak genoeg gevraagd gewoon op tijd te komen en niet veel te vroeg; niet volgens de reizigersetiquette ook. Geef de gastvrouw en/of heer ook héél even de tijd om alles voor te bereiden voor een genoeglijk ritje met verfrissingen en snacks maar ook warme dranken voor de liefhebber. Ik hou erg veel van koffie bijvoorbeeld; in een sprinter, ja het woord zegt het al(!) niet te koop door al die vroeg-instappers die haast, haast en nog eens haast hebben. Popelen om te vertrekken, echt. Liefst op tijd ook nog. Ja, dan is er geen tijd en ruimte meer om e.e.a. aan te vullen en stopt het koffiekarretje ook met rijden en sprinten wij ons zonder koffie naar ons saaie werk. En de koffieautomaat.. Het zijn niet altijd de blaadjes aan de bomen maar soms moeten we de hand in eigen boezem steken en toegeven dat wij reizigers ook fouten maken. Als wij stipt op tijd zijn kan de NS het ook of moeten wij als reizigers in ieder geval het goede voorbeeld geven. De spoorwegmaatschappij? dat ben JIJ!! Mocht u geen enkel verwijt meer accepteren kunt u altijd nog met ROVER reizen. Heel populair onder treinreizigers en ze zullen u nooit wat verwijten en zijn nog nooit boos op een boom geweest! Ik kan hun dienstregeling dan weer nergens vinden.. Zo zie je maar, ieder vervoersbedrijf kampt met problemen en onduidelijkheden over wat we van elkaar kunnen verwachten en: WAAROM want dat is toch eigenlijk de vraag waar het om draait. Denk ik.

  72. #72

    In de beleving van NS/ProRail is het natuurlijk vloeken in de kerk, maar één van de redenen van het hoge percentage treinmissers is dat in veel treinen óf gewoon geen WC’s aanwezig zijn óf van een dergelijk laag hygienisch niveau dat men zijn plasje inhoudt en buiten NS territorium een geschikte ‘losplaats’ zoekt. Op die plekken ontstaat onvermijdelijk file-vorming; men moet wachten op zijn beurt en mist zo makkelijk de trein. Is het wellicht een idee voor NS om -in spitstreinen- een omgebouwde Plan D-wagon met gescheiden m/v toiletten aan te haken met een HBO-InHolland gecertificeerde (f/t) toiletteuse c.q. toiletteur? Dat moet toch haalbaar zijn op basis van de halfjaarlijks verhoogde vervoersprijzen? Iets voor de NS/ProRail Denktank die zo succesvol het plaszakken-experiment voor Sprinter-reizigers introduceerde?

  73. #73

    Zou het niet verstandig zijn reizigers te verplichten kentekenplaten te laten dragen?

    • #73

      Verstandig? Het is m.i. de enige afdoende oplossing in deze, eindelijk een oplossing waar iedereen iets mee kan! Dankuwel voor het delen van uw briljante oplossing met ons medereizigers amice!!

  74. #74

    Vind je het gek? Die reizigers moeten eerst alle blaadjes van de rails plukken zodat de trein netjes door kan rijden. Probeer dan zelf nog maar eens op tijd te zijn.

  75. #75

    NS onderzoekt ook het effect van reizigers op vertragingen: het niet meer openen van de deuren op stations geeft een significante verbetering. Niet meer stoppen op stations belast de dienstregeling het minst.
    Eerste conclusie is dat verstoring van de dienstregeling vooral een gevolg is van gebruik van de diensten van de NS. Minder passagiers vervoeren levert aanzienlijk logestiek voordeel op. Geen passagiers vervoeren lijkt vooralsnog de meest doeltreffende maatregel om de dienstregeling accuraat te laten functioneren.

  76. #76

    De NS heeft volkomen gelijk; wèg met die zeurpieten. Ze moeten hun handen in hun eigen ontevreden boezemen steken. Als je de mening van de reizigers niet mee laat wegen, scheelt dat 2 miljoen euro aan boete per jaar. Dus waar hebben we het over? Reizigers! Wat moet je ermee? Winst willen we.

  77. #77

    1 April………….

    • #77

      Opvallend hoe vaak sommige mensen een 1-aprilgrap denken te ontdekken op De Speld, vooral in deze tijd van het jaar! Als je goed op had gelet, kon je zien dat dit stuk eind mei was geschreven. Wel erg laat voor een 1-aprilgrap, niet?

  78. #78

    Ik hoorde vanochtend op het nieuws wel dat naar aanleiding van de laatste sneeuwvlokjes de reizigers overgaan op een winterdienstregeling… Minder reizigers worden ingezet, en ook op minder risicovolle trajecten. Hopelijk lost dat het probleem wel op.

  79. #79

    Wij laten meestal in het midden of we te laat zijn voor de voorgaande trein of te vroeg voor de volgende. Werkt altijd.

  80. #80

    Ik hou het op een 1 april grap.
    En anders zou ik zeggen : de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.

    • #80

      Beste Hans,
      Ik ben geen pot (was ik het wel dan zou ik er absoluut voor uit komen) en ik verwijt al helemaal geen ketel, maar slecht de onoplettende speldlezers dat zij niet goed genoeg opletten. Opletten dus!!! Hartelijk dank.
      Groeten Erusuke.

  81. #81

    Dit is te gek voor woorden.. En lachwekkend, en volgens mij een 1 april grap (want dat is over een paar dagen). Ze komen zelf niet op tijd, kaartjes zijn ontiegelijk duur..
    Dus…
    Volgens mij gwn een 1 april grap!!!!!!

    • #81

      Hier ga ik natuurlijk niet op reageren. U doet het er gewoon om…

  82. #82

    Tevens overweegt de NS om een spitstoeslag in te voeren. Zodra de zitplaatsen gevuld zijn en er toch nog reizigers zijn die met deze reeds volle trein mee willen dient men een toeslag van 40% te betalen. Hiervoor gaat men gebruik maken van de OV-chipkaart. Deze dient men in de rechter achterzak te bewaren en in elke stoel komt een kaartlezer. Bij het uitchecken kan men zien of er goed gebruik is gemaakt van het meubilair. Zo niet zal er 40% extra in rekening gebracht worden op de standaard trajectkosten.

  83. #83

    Hallo lieve lezertjes:
    Dit ruikt heel sterk naar 1 APRIL …

    • #83

      Dan duurt die 1 april wel verdomde lang; al minimaal sinds mei 2012.

      En het duurt maar voort:
      http://www.joop.nl/economie/detail/artikel/20274_ns_mening_klant_overgewaardeerd/

      Er zijn grappen en er zijn grappen, maar dit is een echte Speldprimeur avant la lettre zogezegd.

    • #83

      Nobel dat u mij steunt in de strijd tegen de onoplettende lezer van De Speld die overal 1-aprilgrappen in ziet, Jeettje! Helaas krijg ik het gevoel dat dit een typisch gevalletje van dweilen met de kraan open is (zie ook mijn opmerkingen onder 77, 80 en 81). Ik heb duidelijk te hoge verwachtingen van onoplettende lezers…

    • #83

      dan moet u uw neus even dichtknijpen dan heeft u daar veel minder last van

    • #83

      @ heer Jeettje het lijkt wel alsof steeds meer halve garen vanwege de bezuinigen het oude nieuws weer nieuw leven in blazen

  84. #84

    De meest recente nieuwsberichten (29-03-2013) duiden er op dat men van NS-wege afschaffing van de mening van reizigers over NS en haar dienstbetoon nastreeft.
    E.e.a. met betrekking tot de bonus/malusregeling ten behoeve van de opperste directie. Het wordt in NS-kringen (wellicht ook in ProRailkringen) oneerlijk geacht dat deze gederailleerde overheidsdienst zich -ondanks haar monopoliepositie- marktgericht zou moeten opstellen. Op deze wijze komt de bonusregeling van haar bestuurderen in gevaar; men wijst er op dat de ‘malus’positie historisch immers altijd al aan de reizigers werd toegedeeld.

  85. #85

    Goh. Zou dit misschien iets met 1 april te maken kunnen hebben?

  86. #86

    De reizigers zijn inmiddels gewent dat de trein te laat komt en probeerd daar op te anticiperen. Wat de NS doet is de wereld omdraaien en de schuld aan de omgeving geven.

  87. #87

    @85 – Ja, kijk maar, het staat ook bovenaan: “NS uit kritiek op reizigers
    Eén op de drie treinreizigers regelmatig te laat Door H.J. Ter Velde •
    maandag 28 mei 2012, 11:30″

  88. #88

    Het lijkt wel of de Speld-lezers M/V niets anders doet dan 1 april grappen maken; welke trendsetter gooit er eens een 2 april-grap tegenaan? Zelf ben ik allesbehalve grappig helaas en neem alles veel te serieus. Ook snap ik de grappen zelden of nooit. Denk nou niet dat dit een 1 april grap is want het is nog niet zover. Gelukkig duurt 1 april dit jaar een uur korter, ik tel mijn winst uit!

    • #88

      of 3 april want dan ben ik nog lang niet jarig

    • #88

      Haagse Annie: 1 april is één uur korter, nou ja, bij wijze van spreken. Maar dus ook één uur omzetverlies? Dat komt hard aan op prime-time in de pruimentijd.

  89. #89

    Het lijkt mij wel grappig om de 1 april-grappen dit jaar op 1 mei te maken. Is dat grappig? I.v.m. mijn chronische gebrek aan gevoel voor humor zou ik graag wat feedback van officieel erkende grappige mensen ontvangen. Alleen serieuze reacties graag.

  90. #90

    Natuurlijk is dat grappig. Iewdereen verwacht de grappen op 1 april dus heb je tegenwoordig nauwelijks nog succes. Op 1 mei is er niemand meer op verdacht en dan is succes verzekerd. Daar heb je geen chromosomen voor nodig

  91. #91

    Serieus? Dan doe ik mijn chromosomen, net als de was de deur uit. En toch ben ik bang -als ik zo eens om me heen lees- dat veel mensen gaan zeggen haha, een late 1 april-grap zeker.. of een hele vroege.. Maar het proberen waard mijn beste, ik ga iemand foppen op 1 mei; als succes verzekerd is kan er weinig misgaan hoe niet-grappig mijn grap ook is. Een win-win situatie!!!

  92. #92

    Is dit een te vroege 1 april grap? Zo niet: zijn we helemaal nuts geworden in dit land? Gebrek aan goed nieuws om deze onzin de wereld in te schoppen? Wordt met de dag gekker.

    • #92

      Dear John, ben jij jouw eigen wilde haren nu al vergeten? Je kon niet eens wachten op 1 april.

    • #92

      Sjon ouwe rukker. Waar haal je het lef vandaan om uberhaupt een reactie te geven smerige landverader

  93. #94

    Wat heeft dit nog met de NS te maken?

  94. #95

    Kan je nagaan…..honderden mensen komen dagelijks te laat,en en dan wordt ik ex conducteur van de Nederlandse spoorwegen ontslagen omdat ik mij vorig jaar 1x had verslapen. 1 x pech met de scooter op weg naar mijn werk. .en 2 x te laat in dienst heb gemeld..( wel ruim optijd bij mijn trein). Gewoon ontslagen…..