Schwalbe verplaatst zich naar wielersport

'Geveinsde valpartijen aan de orde van de dag'

Sinds de eerste Tourweek zijn schwalbes niet langer slechts een fenomeen van het voetbal. De UCI maakt zich zorgen over wielrenners die bij het minste of geringste van hun fiets vallen en doen alsof ze gewond zijn.

Door de vele valpartijen van de afgelopen weken bestaat er onder experts weinig twijfel meer over: de schwalbe heeft haar entree gemaakt in de wielersport. Zo concludeerde een woordvoerder van UCI: “Jens Voigt vloog laatst in één afdaling uit drie bochten. Dan kun je hem toch niet meer serieus nemen?”

“Valpartijen zien er spectaculair uit en je krijgt er een hoop aandacht mee,” zegt de UCI-woordvoerder. “Dat is natuurlijk goed voor de sponsoren, maar met wielrennen heeft het niets te maken. Neem nou zo’n Hoogerland. Hij is van een onbekende Zeeuw opeens de held van het peloton, omdat hij niet op zijn fiets kon blijven zitten. Terwijl op je fiets blijven zitten juist een essentieel onderdeel is van de wielersport.”

De valpartij van Beloki in 2003 is na nauwkeurige bestudering tot schwalbe bestempeld. “Het leek heel echt. En we sluiten ook niet uit dat hij van plan was om zachter terecht te komen. Maar een schwalbe is een schwalbe. Natuurlijk breekt zo’n jongen zijn bovenbeen op twee plaatsen en is zijn carrière effectief voorbij. Maar als je goed naar de beelden kijkt zie je het meteen: absoluut een fopduik.”

De UCI beraadt zich over de beste strategie om de schwalbe’s te verminderen: “We hebben zware maatregelen overwogen, want de geloofwaardigheid van het wielrennen staat op het spel. We hebben al geëxperimenteerd met volgauto’s die op renners inrijden. Dat ze weten dat we ze in de gaten houden. Toch gaan we in principe uit van het zelfreinigend vermogen van het peloton.”

Voetballiefhebbers zijn blij dat nu ook in andere sporten aandacht komt voor de schwalbe. Johan Derksen: “Heel lang was de beeldvorming dat alleen op het voetbalveld en stel mietjes rondliepen. Het is winst dat dat beeld nu wordt bijgesteld. Voetbal is geen uitzondering. In alle sporten komen mietjes voor.”


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Is het misschien een idee om bij het wielrennen camera’s te gebruiken om een en ander scherp vast te leggen?

Reageer
gravatar

Jaaaaaaa! En Mart Smeets om er samen met deskundigen als Dhr. Moscowitsch en zijn vriendinnetje lekker ‘s avonds over na te babbelen onder het genot van een glaasje druivensap? Prachtidee, dat wordt een heerlijke zomer, mensen!

gravatar

wat een onzin joh. Moet je zelf is met 80 per uur naar beneden gaan. En dan paar haarspeld bochten nemen. Wat een pannenkoek die dit geschreven heeft

Reageer
gravatar

Ik vind ook dat hier nu eindelijk eens paal en perk aan gesteld moet gaan worden!
Vandaag was er zo’n malloot die gewoon midden op de weg een etenszakje tussen zijn spaken stak. Midden op de weg!! Gewoon levensgevaarlijk voor al die fietsers die daar achter rijden.

Reageer
gravatar

Met de invoering van de meefietsende scheidsrechter zal het volgend seizoen minder makkelijk zijn om je zo laf voor de wielen van de anderen te werpen!

Reageer
gravatar

Bij mij groeit het vermoeden dat speld.nl slechts een onderzoek is om aan te tonen dat de helft van de Nederlandse bevolking sarcasme en droge humor niet snappen

Reageer
gravatar

dit slaat echt helemaal nergens op.
zie jij al een voetballer met 70 kilometer aan het uur ffe over asfalt glijden. ze gaan al janken als ze een grasspriet tegen hun benen aan krijgen en als hun haar niet goed zit. dat is de risico van het vak. en die wielrenners doen dat exht niet voor de lol dat vallen

groetjes een belofte rijder

Reageer
gravatar

Uit recent onderzoek is gebleken dat er vrij weinig voetbalwedstrijden op asfalt plaats vinden… dus dat zou wellicht een verklaring zijn voor het feit dat je ze er niet vaak met 70 km p/h overheen ziet glijden.
Maar als jij dat niet voor je sponsor over hebt dan komt het niet goed als belofte rijder… Bij de Rabo hoef je dan sowieso niet te solliciteren want daar maakt de gemiddelde renner toch minimaal 1x per etappe een schwalbe.

En grassprietjes tegen je been doen ook best zeer!

Ps… ik las laatst ergens dat wielrennen een denksport is, maar aan de reacties hier te lezen kun je het publiek niet van snuggerheid beschuldigen….

gravatar

Wat een poppenkast!
Dit slaat helemaal nergens op!
Waren de heren schrijvers onder invloed? Hadden ze een borreltje te veel op? Of maken ze nu zelf een enorme schwalbe??

Dit kan toch niemand serieus nemen?!

Reageer
gravatar

Wat een onzin artikel,dat Hoogland had kunnen blijven zitten op zijn fiets, nadat hij was aangereden? En dat renners voor hun plezier op het asfalt vallen met het risico letsel op te lopen. wat een waardeloos artikel!

Reageer
gravatar

Opa paulus het wordt tijd voor een gesticht want ook niemand maar dan ook echt niemand gaat met 80 op zn bek om uit de tour te mogen
Je wielrent omdat je van de fiets en de sport houd niet om het geld want zoveel verdien je niet met de tour alleen met het winnen vaan tussensprints

Reageer
gravatar

Hahahaha denk je nou echt dat ik dit serieus neem? De schrijver van dit stuk is niet goed bij zijn hoofd. Hij is zelf een aandacht zoeker! Er klopt echt helemaal niks van, dit heeft de schrijver gewoon uit zijn duim gezogen. Misschien moet hij bij de efteling gaan solliciteren, kan hij nieuwe sprookjes gaan schrijven.

Reageer
gravatar

Die wielergekken hierboven hebben zelf nooit gefietst met een televisiecamera in de buurt.

Wat sommige wielrenners voor rare toeren uithalen om voor hun geldgever reclame te maken, je wil het niet weten. Let maar eens op. Het eerste wat ze doen bij het vallen, is hun truitje recht trekken, zodat de reclame beter op de televisie is te zien. Want valpartijen zijn goed voor zeker zes herhalingen.

Reageer
gravatar

Ik geloof niet dat de schrijver van dit stuk en de zogezegde geintervieuwde iets van de wielersport begrijpen. Je gaat voor je lol in het prikkeldraad hangen of zo vallen dat je bovenbeen breekt en nooit meer kan fietsen

Reageer
gravatar

Zeg knulletje,

Zou je je niet lekker bij het voetbal houden. Met dit soort stukjes te schrijven over wielrennen kan de kans bestaan dat jij straks op het asfalt ligt, en dan niet door een schwalbe.

Reageer
gravatar

Deze schrijvers hebben waarschijnlijk nog nooit naar wielrennen gekeken…wat een prutsers zeg.. ik denk dat Cornelis Tjakke en Dirk-Jan Hoek nog niet eens 10% van de ballen hebben dan wat die wielrenners hebben. Dat zijn pas bikkels, gewoon met een longperforatie of een gebroken heup weer op de fiets stappen.. geef mij eens een voorbeel van een fopduik bij het wielrennen want er is altijd wel een oorzaak… Vallen is geen pretje ik heb het vaak genoeg meegemaakt en expres vallen past niet in het boekje van een wielrenner.. elke val heeft een oorzaak

Reageer
gravatar

Kijk Bram, het is een bekend feit dat jarenlang dopinggebruik (óók van EPO) de ballen doet slinken. Als dus de door jou genoemde C. Tjakke en D-J. Hoek door jou ondermaats voorzien worden geacht, is het hoog tijd de dopingcommissie van de UCLI in stelling te brengen. Iedere tak van sport zijn eigen categorie ‘klokkenspelluider’

gravatar

Brammetje, wij normale mensen noemen lui die met gebroken poten en gescheurde nieren op een fiets klimmen gevaarlijke gekken, rijp voor opname in een kliniek.

gravatar

Ik weet niet welk leek dit “artikel” heeft geschreven maar “die zeeuw” zat keurig op zijn fiets maar werd aangereden door een auto viel toen van zijn fiets.
Probeer zelf maar op je fiets te blijven zitten als je aangereden wordt en om in 3 weken 3000 kilometer door Frankrijk te rijden met een tijdslimiet!

Reageer
gravatar

Wat voor zieken geesten bezitten jullie als je met 80 naar de grond gaat doe je dat niet voor de lol hoar en je wint er ook niks mee

Echt hoor stelletje zieken geesten

Reageer
gravatar

Bij de schaaksport wordt door middel van een een schuifbeweging, de zogenaamde sliding, een tegenstander onderuitgehaald. Het verschil met voetbal is, dat het slachtoffer terecht het veld moet verlaten. Hij heeft zich immers moedwillig in de gevarenzone geplaatst.

Ook het schwableren is bij de schaaksport al eeuwen bekend. Als de deelnemer met het kroontje zich opzettelijk laat vallen, wordt dit onsportieve gedrag bestraft met verlies van de hele pot.

Reageer
gravatar

De schwalbe wordt in mijn tuin ook regelmatig waargenomen tijdens het aansteken van de barbecue. (Het zijn wel veilige, volgens het doosje).

Reageer
gravatar

Is deze ontdekking nog op tijd gekomen om de scwalbe tijdens de Nijmeegsche Vierdaagsche buiten te sluiten?
Als daar ook sprake is van scwalbes zit er nog maar één ding op: reguleren! Stel dan een scwalbeklassement in, liefst compleet met voorgescheurde trui voor de leider in dat klassement, huldiging met kussen van een doktersassistente en het leegspuiten van een hele fles jodium.

Reageer
gravatar

De Schwalbe is bij de vierdaagse in 2006 voor het eerst gebruikt door een grote groep wandelaars op de Waaldijk nabij Bemmel. De organisatie heeft het evenement toen onmiddelijk stopgezet.

gravatar

De swalbes zijn nog tot daar aan toe, maar zo’n misselijke buitenspelval zou door de tourdirectie met een overdosis EPO moeten worden bestraft.

Reageer
gravatar

@14 Rupsbanden helpen echt niet bij die onverantwoorde snelheden. Toen mijn collega Annemiek onderuit ging met de motor, werd ook onmiddelijk het voorstel gedaan om met zijwieltjes te rijden. Onbegrijpelijk dat dit voorstel in de diepvries is beland.

Reageer
gravatar

In mijn tijd was dat aan de orde van de dag bij de sprint. Wij noemden dat destijds “inhekrijden”. Wij kenden ook het onderuitglijden, dat nu in de voetbalwereld “sliding” wordt genoemd.

gravatar

Volgens mij is een Japanse tegenstander van Anton Geesink in een ver verleden ook eens betrapt op een schwalbe. Het hele Japanse volk sprak er schande van. Het komt dus in nóg meer sporten voor. En is laatst Ton Sijbrands ook niet “per ongeluk” van zijn stoel gevallen bij het dammen om de wereldtitel?

Reageer
gravatar

Dit hele verhaal is zwaar overtrokken. Goed, er zijn er wat valpartijen geweest, maar zoals ze in Duitsland zeggen: ‘Eine schwalbe macht noch kein fruehling’

Reageer
gravatar

De broertjes Schleck vond ik al van die glibbers, blijken ze ook nog samen te werken met Schwalbe. Opvallend dat zij degene zijn die nooit op hun beck gaan.

Reageer
gravatar

Wij vielen nooit, men reed ons wel eens van de sokken, maar zelf vallen: nooit!
Ja, als een baksteen de dieperik in, maar wel volgens de voorgeschreven route.

Die gasten die op voor hun te dunne bandjes rijden en omkieperen? Daar kun je maar één ding tegen doen: rupsbanden. Trapt wat zwaarder, maar daar word je sterk van. Geen zijwieltjes, want dan rijen ze tijdens de sprint nóg eerder de hekken in.

Reageer
gravatar

“Jens Voigt vloog laatst in één afdaling uit drie bochten.”

Dat heeft de UCI verkeerd begrepen. Hij vloog niet uit de bocht maar ging gewoon rechtdoor, terwijl de weg een andere kant uitging. Zodoende sneed hij een hele haarspeld af.

Reageer
gravatar

@5, Haes, een juist misverstand is bijvoorbeeld als je door de regen en natte sneeuw onderuit gaat, de reling over zwiept en zo het ravijn in, dan weet je dat dit geen geplande opzet kan zijn want 40 meter de diepte invallen kan geen bedachte schwalbe zijn, maar moet wel op een misverstand berusten.

Reageer
gravatar

Het hele probleem van “gaan liggen”, al dan niet door een schwalbe, zou kunnen worden voorkomen door in de tour voortaan alleen nog maar ligfietsen toe te staan.

Reageer
gravatar

De beste remedie tegen Schwalbes is om een renner die daarop wordt betrapt, de volgende etappe met zijwieltjes te laten rijden, zodat het mietjesgehalte voor collega’s en toeschouwers duidelijk wordt uitgemeten. Bij herhaling valt te overwegen de betreffende renner op een driewieler de ronde te laten vervolgen.

Reageer
gravatar

In mijn tijd werd er al heel wat geschwalbed. Het schwalben werd bijvoorbeeld ingezet om de kwaliteit van een horloge aan te tonen. Het heette toen echter nog niet zo. Daardoor is ten onrechte het onjuist misverstand ontstaan dat het een recent fenomeen is, dat nog niet zo oud is.

Reageer
gravatar

Beste opa, kunt u ook een voorbeeld geven van een juist misverstand?

gravatar

Ik kan hierbij nog medelen dat gezien de weersverwachting het verstandig zou zijn om de schwalbe banden op de Galibier en de Madeleine van sneeuwkettingen te voorzien anders wordt het moeilijk om naar boven te komen. Daar helpt geen schwalbe tegen. Tevens vernam ik dat men van plan is om op de Alpe de Huez as. Vrijdag de skiliften te openen.

Reageer
gravatar

Dit bestaat al veel langer. Er zijn zelfs speciale Schwalbe fietsbanden. Smal en glad en zeker bij knalhard oppompen veel schwalbeplezier. Je ziet daar dan ook gewoon renners mee rondfietsen en daar laat de UCI dan ook een flinke steek vallen.

Kortom de UCI en ASO (heet niet voor niets zo) doen gewoon aan deze glijpartijen mee. Niet alleen door deze banden te gedogen, maar ook routes te zoeken met krappe bochten waarin extra rollsplit wordt aangebracht.

Een jaar terug hadden ze nog een plek met zelfsmeltend asfalt in de route opgenomen. Ik heb overigens geruchten gehoord dat er de komende dagen berghellingen komen van onder de nul graden en dat daarbij neerslag is besteld door de ASO.

Reageer
gravatar

Misschien moeten ze die renners wat oppeppers verstrekken. Dat zou ze wel overeind houden.

Reageer