Nieuw keurmerk voor meldpunten

“De burger heeft weer het gevoel dat hij meetelt”

Waar meld je overlast van discriminerende aard? Meldpunt Overlast of meldpunt Discriminatie? Welk meldpunt is beter? Het landelijke of toch maar het lokale met de oude vertrouwde tongval? De wildgroei aan meldpunten in Nederland zorgt voor veel verwarring bij burgers die zaken melden. Uit deze behoefte aan overzicht en kwaliteit is het nieuwe landelijke keurmerk van meldpunten geboren.

De Consumentenbond en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben gezamenlijk het concept ontwikkeld. Gerbrand Corstius, perswoordvoerder van de Consumentenbond noemt het concept ‘de lang verwachte doorbraak’. “Met één blik op het internet of in de Gouden Gids weet de burger of hij met een deugdelijk gecertificeerd meldpunt te maken heeft en zijn telefoonkosten niet aan een beunhaas zal verspillen. De burger heeft weer het gevoel dat hij meetelt.”

Een meldpunt krijgt het keurmerk niet kado. De eisen voor certificering zijn streng. Er wordt gekeken naar de helderheid van het keuzemenu. De opleiding en kwalificaties van de telefonisten en de notulisten zijn tevens van groot belang. Een groot aantal meldpunten zal waarschijnlijk niet aan de eisen voldoen, waardoor het kaf vanzelf van het koren gescheiden zal worden. “Mensen kunnen nu weer veilig melden omdat ze weten dat hun melding niet in een doos op zolder eindigt. Misschien wordt hun melding zelfs wel in behandeling genomen,” aldus Corstius.

Hoewel het nieuwe keurmerk positief ontvangen is door critici en consumenten is één partij uiterst sceptisch: het Meldpunt voor keurmerken. “Nederland is keurmerkmoe”, aldus Frederik van Dussen, woordvoerder van het meldpunt. “Keurmerken voor milieu, biologisch voedsel, duurzaamheid, we krijgen wekelijks drie meldingen van nieuwe keurmerken. Reken daar nog vier meldingen bij van onze nieuwe keurmerkenkliklijn, die op zijn beurt ook weer gekeurd moet worden.”

Gerbrand Corstius herkent zich niet in de kritiek van het Meldpunt voor Keurmerken. “Het meldpunt verenigt twee basisbehoeften van de Nederlander: melden en keuren. Eigenlijk zouden we dat altijd moeten kunnen, met alles op alle tijden.”


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Ik wil aangiften doen van persoonlijke discriminatie van de regering, toen ik 22 was kwam ik nog niet in aanmerking voor een huurwoning, uit pure armoede ben ik toen gaan kopen. Nu willen ze dat iemand die asiel aanvraagt binnen 4 weken een woning krijgt toegewezen, dat is dus discriminatie jegens het eigen volk.

Reageer
gravatar

Is er al een meldpuntwijzer? Er zijn nog zoveel vragen rond meldpunten. Zoals: is mijn punt meldwaardig? Welk Meldpunt voor welk punt? Is melden hetzelfde als klikken? Kun je ook een verzamelmelding maken? En hoe zit het met een groepsmelding? Kan ik met mijn DigID melden? Wat gebeurt er met mijn melding?

Ik heb ook het gevoel dat deze zaken niet duidelijk, uniform en transparant zijn geregeld. Gaat het Keurmerk daar duidelijkheid in brengen? En hoe weet ik of een meldpunt het keurmerk niet ten onrechte gebruikt, komt er een publiek toegankelijke centrale Meldpuntkeurmerkregistratie?

Dank De Speld dat jullie hierover berichten, maar wat mij betreft is het niet ‘punt uit’ maar ‘wordt vervolgd’!

Reageer
gravatar

@ 30 Prof. Dr. B. Bokhoven: juist, helemaal met u eens, dat dacht ik eigenlijk ook al, een budget voor u zodat u dat eens allemaal haarfijn uit kunt gaan zoeken en dan met uw doordachte commentaar de Speldlezers weer helemaal op de hoogte kunt brengen. Ik ben gerust gesteld.

Reageer
gravatar

We zijn op de goede weg, maar er is nog meer werk aan de winkel. Allerlei soorten beleid in den lande maken gebruik van “speerpunten”. Daar is een te reguleren en te certificeren wildgroei van jewelste. Kan ook daarvoor een meldpunt gecreëerd worden.

Overigens vraag ik mij af wat René Danen en/of de Internationale Socialisten hiervan vinden. Is e.e.a. niet te nationalistisch; hoe zit ‘t met meldpunten in andere landen; moet er niet een Europese richtlijn komen.

Dan heb ik het nog niets eens over de overdaad aan “flankerend beleid”, dat is helemaal een beerput, die nodig open moet.

@26 jeetje
Maar dan moet er wel een keurmerk voor meldpuntmedewerkers zijn. Die gele oorflappen zijn trouwens een buitengewoon goed idee; geeft veel status. Kunnen mensen op straat zeggen: Kijk eens, Jantje, daar loopt een gekeurmerkte meldpuntmedewerker! Als jij nu eindelijk eens je best op school deed, zou je dat ook kunnen bereiken!”

(Het moet trouwens maar eens afgelopen zijn met de bevoordeling van koeien qua gele oorflappen, daar hoor je Marianne Thieme nooit over! Aargh!)

Gegroet, Edmond V.O. Katusz

Reageer
gravatar

@Bon: de Speld slaat de plank hier zoals gebruikelijk vreselijk mis. Zelfregulering middels ISO-certificering, dat is wat de meldpuntensector nodig heeft. Ik adviseer het kabinet alvast een budget te oormerken voor oprichting van het Bokhoven Meldpuntcerticiferingspunt.

Reageer
gravatar

Geachte heer Bokhoven,

Ik ben geschokt door u schijnbare onwetendheid, ik hoop dat het hier gaat om een ongelukkig geplaatste poging tot sarcasme maar dit soort dingen zijn zeer gevaarlijk om zo in de openbaarheid te brengen, de NEN tolereert geen enkele tegenspraak, insinuatie, implicatie of andere vormen van dissidentie, ik hoop dat u geen negatieve gevolgen zult ondervinden aan de hand van deze groep in de vorm van ‘normalisatie’ dan zult u zien wie hier de norm uitmaakt en wie de norm is.

gravatar

Sinds ik ooit beland ben bij het En-wat-ga-je-er-zelf-aan-doen-meldpunt heb ik het helemaal gehad met die meldpunten. Dat wou ik hier even m … nou ja laat ook maar zitten.

Reageer
gravatar

Ik heb wat tegen keurmerken; net zo schimmig als meldpunten, eigenlijk.

En moeten medewerkers van meldpunten dan ook gele oorflappen dragen als ze goedgekeurd zijn?

Reageer
gravatar

@ 20 Rètze Hobbiez :

Een meldpunt (0 dimensies) is aangesloten op een meldlijn (1 dimensie), maar het is toch vreemd dat er geen meldvlak (2 dimensies) bestaat. Wel een draagvlak, al dan niet maatschappelijk. Een meldlijn kan soms verbonden zijn met een openbaar lichaam (3 dimensies).

Reageer
gravatar

Ik denk dat nu ook weer duidelijk wordt dat er een Keurmerk dient te komen voor keurmerken, want ik zie door de bomen het bos niet meer. Een Keurmerkkeurmerk zou enige richting kunnen bieden.

Reageer
gravatar

Werd ooit na een klacht gediscrimineerd door het Meldpunt Discriminatie. Uiteraard meldde ik dat meteen bij de medewerker die mij discrimineerde. Ach, had in elk geval één persoon plezier aan het feit dat ik werd gediscrimineerd.

Reageer
gravatar

Allereerste voorwaarde voor certificering lijkt me dat zo’n meldpunt is aangesloten op een meldlijn. Zoals mijn grootmoeder, die van haar lijn trouwens nooit een punt heeft gemaakt, zo treffend zei: Een speldepunt zonder speldekijn, dat kan mijn meiskes lief niet zijn. En zo werd menig potentiële schoonzoon wegens een te klein maatje de deur gewezen. Resolute staaltjes van ongemeld liefdesgeweld, is daar al een meldlijntje voor?

Reageer
gravatar

Het CRC handbook lijkt me een beter keurmerk dan wikipedia. (Webelements zegt trouwens ook 1680). Waaruit blijkt dat zelfregulering in de natuurkunde niet werkt.
@Kraai, 4: Inderdaad. In Japan daarentegen hebben ze eerder een meldpunt meld meltdownpunten (al dan niet anoniem) nodig…

Reageer
gravatar

Volgens het ‘CRC Handbook of Chemistry and Physics’ ligt het smeltpunt van dysprosium bij 1680.15 K, maar volgens de Wikipedia smelt het pas bij 1685 K. Raadselen alom, wie heeft hier gelijk ? Kortom: er is hier duidelijk behoefte aan een Keurmerk voor Smeltpunten.

Reageer
gravatar

@Knibbs op 13.
Daar hebben ze hele aardige verknibde assistentes voor.

Reageer
gravatar

@Haes 12,
Maar dat zou betekenen dat de redactie van de speld al de reacties ook leest, arme stakkers om elke dag door zoveel onzin heen te ploegen.

Reageer
gravatar

@Jeroen Bosch. Ja, de Speldredactie past dergelijke fouten altijd stilzwijgend aan, zodat de signalering wat in de lucht komt te hangen. Maar er stond echt: “Waar meldt je…”.

Reageer
gravatar

Mijn voorlopige standpunt is: dit initiatief ziet er veelbelovend uit. Ik ga mijn standpunt pas definitief maken als ik inzage heb in de herregistratieregeling voor het keurmerk voor meldpunten. Hoop natuurlijk dat er een jaarlijkse check komt.

Reageer
gravatar

@ Haes: wat is de spelfout? Of heeft men het intussen al verbeterd?
PS Pas gehoorde vraag: “Is het want met een T of wand met D?” Wand moet natuurlijk met D want de verleden tijd is ‘wande’, want dat weet iedereen…

Reageer
gravatar

Kan er ook eens een vergelijkend onderoek naar kliklijnen komen? Sommige lijnen geven een uiterst armzalig klikje, terwijl je bij andere lijnen wel een fatsoenlijke hoort. En dat terwijl ze toch allemaal als volwaardige kliklijn worden gepresenteerd.

Reageer
gravatar

Met zoveel Meldpunten kun je eigenlijk het beter hebben over Meldkomma’s; van het een naar het ander doorgeschakeld worden ligt op de loer.

Fijn dat er een Authoriteit voor Meldpunten komt, maar is het niet efficiënter om alles via dat éne Meldpunt te laten lopen? Dat ene, waar ieder jaarlijks aangifte moet doen?

Dáár zijn ze grote aantallen gewend: rond eind maart krijgen ze die binnen en de rest van het jaar druppelt het na, dus efficiënter gebruik van de Belastingdienst als Overkoepelend Meldpunt ís mogelijk.

Reageer
gravatar

Allemaal goed en wel maar toch weet ik pas echt iets als de eminente onderzoeker Bert Bokhoven zich hierover heeft uitgesproken. De schrijvers van dit artikel hebben een kans voor open doel gemist door hem niet om zijn commentaar te vragen. Bert Bokhovens doordachte opmerkingen maken een dergelijk artikel pas echt lezenswaardig.

Reageer
gravatar

Afgezien van de spelfout in het tweede woord, een goed stuk. Weet ik weer helemaal waar ik met mijn klachten heen kan.

Reageer